@article { author = {hosaini, hosasin}, title = {The Effect of Teaching Social-Emotional Skills on Subjective Well-being and Academic Adaptability of Students}, journal = {journal of motor and behavioral sciences}, volume = {2}, number = {1}, pages = {1-9}, year = {2019}, publisher = {mehdi tarajian}, issn = {2645-7806}, eissn = {2645-7792}, doi = {}, abstract = {Introduction and goal: Subjective well-being and academic compatibility are important and influential components of the future of each student. These components affect social and emotional skills. Therefore, the present study aimed to investigate the effect of social-emotional skills on mental well-being and academic adolescence of students.Method: The present study is an experimental (classic) test (pre-test, post-test with control and experimental group). The statistical population of the study included male high school students in the northern city of northern Iran during the academic year of 1397-98. A randomly selected school was selected from schools in the city of Noorabad, and two classes were selected from among the classes in the same school and were randomly assigned to two experimental and control groups. The experimental group was subjected to an educational protocol for twelve sessions and each session for one hour and a quarter, During this period, the control group did not have any specific programs, they went to daily activities and normal classes.. The collected data were analyzed by descriptive statistics and inferential tests (covariance analysis) by SPSS20 software.Results: The results of data analysis indicated that social emotional learning training on mental well-being with coefficient of effectiveness was 0.58 and on educational adaptability with coefficient of effectiveness of 0.62 had a significant effect of P}, keywords = {Emotional Skills,Social-Subjective Well Being,Educational adjustment,Student}, title_fa = {تأثیر آموزش مهارت های اجتماعی- هیجانی بر بهزیستی ذهنی و سازگاری تحصیلی دانش آموزان}, abstract_fa = {مقدمه و هدف: پژوهش حاضر به بررسی آموزش تاثیر مهارت های اجتماعی- هیجانی بر بهزیستی ذهنی و سازگاری تحصیلی دانش آموزان پرداخته است.روش: پژوهش حاضر تجربی(آزمایشی) از نوع کلاسیک(پیش آزمون- پس آزمون با گروه گواه و آزمایش)است. جامعه آماری پژوهش شامل دانش آموزان پسر مقطع دبیرستان در سال تحصیلی 98- 1397 در شهر نورآباد بود. ابتدا به روش نمونه گیری تصادفی از بین مدارس شهر نورآباد یک مدرسه انتخاب شد و سپس از بین کلاس های موجود در همان مدرسه، دو کلاس انتخاب و به روش تصادفی ساده در دو گروه آزمایش و گواه جایگزین شدند. در ابتدای پژوهش از هر دو کلاس پیش آزمون گرفته شد و شرکت کنندگان در پژوهش به پرسشنامه های بهزیستی ذهنی و خودکارآمدی تحصیلی پاسخ دادند و پس از پایان آموزش از هر دو گروه پس آزمون به عمل آمد. داده‌های جمع آوری شده به وسیله آزمون های آمار توصیفی مانند و آزمون های استنباطی(تحلیل کوواریانس) به وسیله نرم افزار آمار SPSS20مورد تحلیل قرار گرفت.یافته‌ها: نتایج تحلیل داده‌ها نشان داد که آموزش یادگیری هیجانی اجتماعی بر بهزیستی ذهنی با ضریب اثربخشی 58/0 و بر سازگاری تحصیلی با ضریب اثربخشی 62/0 تاثیر معنادار005>P داشته است.بحث و نتیجه گیری: باتوجه به نتایج پژوهش می توان نتیجه گرفت که آموزش مهارت های هیجانی-اجتماعی می‌تواند بهزیستی ذهنی و سازگاری تحصیلی دانش آموزان را بالا ببرد و این نکته باید مورد توجه معلم ها و کارشناسان آموزش و پرورش قرار بگیرد.}, keywords_fa = {مهارت های هیجانی,اجتماعی- بهزیستی ذهنی,سازگاری تحصیلی,دانش آموز}, url = {https://www.jmbs.ir/article_89494.html}, eprint = {https://www.jmbs.ir/article_89494_8c9f885127ac6bd7cb2453baf5955aa5.pdf} } @article { author = {mostaaie, ali and niknam, anvar and Mehri Nejad, naser and bandak, mosa}, title = {The role of social Physique anxiety and cognitive-emotional ordering on the motor skills of children aged 9-11}, journal = {journal of motor and behavioral sciences}, volume = {2}, number = {1}, pages = {10-20}, year = {2019}, publisher = {mehdi tarajian}, issn = {2645-7806}, eissn = {2645-7792}, doi = {}, abstract = {Introduction & Purpose: The most important goal in childhood is the development of motor skills, According to recent research results, it plays a significant role in sport performance. The purpose of this research The role of social Physique anxiety and cognitive-emotional ordering on the motor skills of children aged 9-11Methodology: The research method is descriptive and kind of Correlational. The Statistical population Contains Elementary schoolchildren aged 9 to 11 from City Urmia were studying in the academic year of 1397-87. The sample size was 200 students who were selected by multistage cluster sampling. The questionnaire of the social Physique anxiety Motle and Conroy questionnaire(2000), cognitive-emotional ordering Garnefeski et al questionnaire (2007) , and Brainwin-Oseretsky motor skills questionnaire (2005) were used for data collection.The Data analysis with Pearson Correlation Coefficient Kolmogorov-Smirnov test, camera-Watson test and multiple regression analysis simultaneously.Results: The findings showed that there is a significant negative relationship between social physique anxiety and extreme motor skills in children. Also,There is a meaningful relationship between cognitive-emotional ordering and motor skills. The results of regression analysis showed that Social Physique anxiety of can be considered as a predictor variable for children's motor learning in reverse order. Also, The cognitive- emotional ordering can be considered as a predictor of the progressive movement in a positive direction.}, keywords = {Social Physique Anxiety,cognitive-emotional ordering,motor skills}, title_fa = {نقش اضطراب اجتماعی اندام و نظم جویی شناختی- هیجانی بر تبحر حرکتی کودکان 9 تا 11 ساله}, abstract_fa = {مقدمه و هدف: مهم ترین هدف دوران کودکی رشد مهارت های حرکتی است که بر طبق نتایج تحقیقات اخیر نقش بسزایی در عملکرد ورزشی ایفا می‌کند. هدف از انجام این پژوهش بررسی نقش اضطراب اجتماعی اندام و نظم جویی شناختی هیجان بر تبحر حرکتی کودکان 9 تا 11 ساله بود.روش شناسی: روش پژوهش توصیفی و از نوع همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش را دانش آموزان پسر ابتدایی 9 تا 11 ساله شهرستان ارومیه در سال تحصیلی 98-1397 مشغول به تحصیل بودند تشکیل دادند. 200 نفر به روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای انتخاب شدند. برای جمع آوری داده ها از پرسشنامه اضطراب اجتماعی اندام موتل و کنروی(2000)، نظم جویی شناختی هیجان گارنفسکی و همکاران(2007) و تبحر حرکتی برونینکس-اوزرتسکی(2005) استفاده شد. تجزیه و تحلیل داده ها با ضریب همبستگی پیرسون، آزمون کلموگروف-اسمیرنوف، آزمون دوربین-واتسون و تحلیل رگرسیون چندگانه همزمان انجام شدنتایج: یافته ها نشان داد که بین اضطراب اجتماعی اندام و تبحر حرکتی کودکان رابطه منفی وجود دارد. همچنین بین نظم جویی شناختی –هیجانی با تبحر حرکتی کودکان رابطه معنی دار وجود دارد. نتایج تحلیل رگرسیون نشان داد که اضطراب اجتماعی اندام را می توان متغیری پیش بین برای تبحر حرکتی کودکان در جهت معکوس نظر گرفت. همچنین مولفه ی نظم جویی شناختی –هیجانی را می توان بعنوان متغیر پیش بین تبحر حرکتی در جهت مثبت در نظر گرفت.}, keywords_fa = {اضطراب اجتماعی اندام,نظم جویی شناختی- هیجانی,تبحر حرکتی}, url = {https://www.jmbs.ir/article_91802.html}, eprint = {https://www.jmbs.ir/article_91802_528fbe7626495e330a86c7495cc4a265.pdf} } @article { author = {MOHEBBI, MAHMOUD and zarei, sahar}, title = {The Relationship between Mental Toughness and Self-Compassion in Elite and non- Elite Adolescent Taekwondo Athletes}, journal = {journal of motor and behavioral sciences}, volume = {2}, number = {1}, pages = {21-31}, year = {2019}, publisher = {mehdi tarajian}, issn = {2645-7806}, eissn = {2645-7792}, doi = {10.22034/jmbs.2019.91801}, abstract = {Introduction & Objective: The propose of this study was to investigate the relationship between mental toughness and self-compassion in elite and non-elite adolescent Taekwondo athletes. Methodology: The research method was descriptive-correlational. the statistical population consisted of the all adolescent taekwondo athletes' participating in League competition (Premier and super League) in 2018. One hundred and fiftyand taekwondo athletes were selected via random sampling method and completed scales of sport mental toughness (Sheard & et al, 2009) and self-compassion (Reis & et al, 2010). The data were analyzed by Pearson correlation, multiple regression by inward methed, and One-way variance analysis (anova) tests. Results: The results showed a significant relationship between mental toughness and self-compassion and dimension of mental toughness (confidence, consistency & control) positively predicts self-compassion variance (P}, keywords = {self-compassion,Mindfulness,emotional regulation,Adolescent Taekwondo Athletes,mental Toughness}, title_fa = {رابطۀ بین سرسختی ذهنی و خودشفقتی در تکواندوکاران نوجوان نخبه و غیرنخبه}, abstract_fa = {مقدمه و هدف: هدف پژوهش حاضر بررسی رابطۀ بین سرسختی ذهنی و خودشفقتی در تکواندوکاران نوجوان نخبه و غیرنخبه بود. روششناسی: پژوهش حاضر توصیفی-همبستگی و جامعۀ آماری آن تمامی تکواندوکار نوجوان لیگ (دسته یک و برتر) در سال 1397 بودند. در این پژوهش 150 مرد (75 نخبه و 75 غیرنخبه) بهصورت نمونه‌گیری تصادفی بررسی شدند و مقیاسهای سرسختی ذهنی در ورزش (شیرد و همکاران، 2009) و خودشفقتی (رایس و همکاران، 2010) را تکمیل نمودند. داده‌ها از طریق آزمون‌های آماری همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه بهروش همزمان و تحلیل واریانس یک طرفه (آنوا) تحلیل شد. نتایج: نتایج نشان داد که بهطور معناداری بین سرسختی ذهنی و خودشفقتی همبستگی وجود دارد و ابعاد سرسختی ذهنی (اطمینان، پایداری و کنترل) تغییرات خودشفقتی را تبیین می‎کند (001/0>p). بهعلاوه، تحلیل دادهها نشان داد که در مقایسه با گروه غیرنخبه، تکواندوکاران نخبه سرسختی ذهنی بالاتری دارند و به میزان بیشتری از راهبردهای خودشفقتی استفاده می‌کنند (001/0>p). نتیجه گیری: براساس یافته‌های پژوهش حاضر به نظر می‌رسد، ویژگی سرسختی ذهنی نقش مؤثری در خودشفقتی تکواندوکاران نوجوان ایفاء می‌کنند و تقویت راهبردهای خودشفقتورزی می‌تواند برای پی‌ریزی مداخلات و برنامه‌های آموزشی سرسختی ذهنی تکواندوکاران به ویژه سطح غیرنخبه مورد توجه قرار گیرد.}, keywords_fa = {خود شفقتی,ذهن آگاهی٬تنظیم هیجان,تکواندوکاران نوجوان,سرسختی ذهنی}, url = {https://www.jmbs.ir/article_91801.html}, eprint = {https://www.jmbs.ir/article_91801_29e0ce16edb1995eaa367ba7fd3d0288.pdf} } @article { author = {morsal, bagher and Fahiminezhad, Ali and SIAVASHI, MOHAMMAD and ameriyan, hosein}, title = {Prediction of organizational exellence in the ministry of sports and youth by staff structural and psychological empowerment}, journal = {journal of motor and behavioral sciences}, volume = {2}, number = {1}, pages = {32-44}, year = {2019}, publisher = {mehdi tarajian}, issn = {2645-7806}, eissn = {2645-7792}, doi = {}, abstract = {Background & Purpose: The purpose of this study was to predict the organizational exellence in the ministry of sports and youth by staff structural and psychological empowerment. Materials & Methods: 265 peoples were randomly selected from employees of this ministry. The EFQM organizational exellence, Bae & Lawler structural empowerment and Spreitzer psychological empowerment questionnaires were used for collecting data. Data analysis was don using single-sample t-test, multiple linear regression and structural equation modeling in SPSS and LISREL. Results: According the results, level of " structural empowerment", "psychological empowerment" and "organizational exellence" were assessed as "poor", "average" and "average", respectively. Also, the results showed that structural empowerment significantly explained, the changes in psychological empowerment (51%) and organizational excellence (67%), and psychological empowerment significantly explained, the changes in organizational excellence (68%, P=0.000). Conclusion: The results of current study indicate that staff structural and psychological empowerment is effective on organizational excellence of ministry of sport and youth. Thus, applying the managerial practices for staff empowerment, is recommended for growth and excellence of this ministry.}, keywords = {organizational exellence,Structural Empowerment,Psychological empowerment,Ministry of Sport and Youth}, title_fa = {پیش‌بینی تعالی سازمانی در وزارت ورزش و جوانان از طریق توانمندسازی ساختاری و روانشناختی کارکنان}, abstract_fa = {سابقه و اهداف: هدف پژوهش حاضر، پیش‌بینی تعالی سازمانی در وزارت ورزش و جوانان از طریق توانمندسازی ساختاری و روانشناختی کارکنان این وزارتخانه بود. مواد و روش‌ها: تعداد 265 نفر از کارکنان وزارت ورزش به روش نمونه‌گیری تصادفی ساده انتخاب گردید. برای جمع آوری اطلاعات از پرسشنامه تعالی سازمانی EFQM؛ پرسشنامة توانمندسازی ساختاری بای و لاولر و پرسشنامه توانمندسازی روان شناختی اسپریتزر استفاده شد. تحلیل داده‌ها به کمک آزمون‌های t تک‌نمونه‌ای، رگرسیون خطی چندگانه و مدل‌سازی معادلات ساختاری در نرم‌افزارهای SPSS و لیزرل، انجام شد. یافته‌ها: مطابق نتایج، وضعیت «توانمندسازی ساختاری»، «توانمندسازی روانشناختی» و «تعالی سازمانی» در وزارت ورزش بترتیب «نامطلوب»، «متوسط» و «متوسط» ارزیابی شد. همچنین نتایج نشان داد که توانمندسازی ساختاری، بطور معنی‌داری تغییرات توانمندسازی روانشناختی(51 درصد)، و تعالی سازمانی(67 درصد) و نیز توانمندسازی روانشناختی، بطور معنی‌داری تغییرات تعالی سازمانی(68 درصد) را تبیین می‌کنند(000/0=P). استنتاج: نتایج پژوهش حاضر حاکی از اثربخشی توانمندسازی ساختاری و روانشناختی کارکنان بر تعالی سازمانی وزارت ورزش و جوانان بود؛ لذا بکارگیری شیوه‌های مدیریتی ویژه توانمندسازی کارکنان، برای تعالی و رشد این وزارتخانه پیشنهاد می‌گردد.}, keywords_fa = {تعالی سازمانی,توانمندسازی ساختاری,توانمندسازی روانشناختی,وزارت ورزش و جوانان}, url = {https://www.jmbs.ir/article_91799.html}, eprint = {https://www.jmbs.ir/article_91799_3b4e34e05f2cf2150e4ae8a87c6f1f49.pdf} } @article { author = {tayyebi sani, seyyed mostafa and siavashi, mohamad and ameriyan, hosein}, title = {Designing and fitting the structural model of organizational justice impact on job commitment with mediating role of job involvement in sports federations staffs}, journal = {journal of motor and behavioral sciences}, volume = {2}, number = {1}, pages = {45-60}, year = {2019}, publisher = {mehdi tarajian}, issn = {2645-7806}, eissn = {2645-7792}, doi = {}, abstract = {Background & Purpose: The general purpose of this study was to design and fit the structural pattern of organizational justice impact on job commitment with the mediating role of job involvement in sports federations staffs. Materials & Methods: This descriptive-correlational study was conducted in a sample including 410 employees of sports federations. To collect data, Colquitt organizational justice, Edwards and Kilpatrick job involvement, and Allen & Meyer's job commitment questionnaires were used. Analyze of data, was done by correlation, confirmatory factor analysis and structural equation modeling in SPSS and LISREL softewares. Results: The results showed that the organizational justice significantly explained, the changes in job commitment (68%), and job involvement (72%) of staff (P}, keywords = {Structural Model,Organizational Justice,job commitment,job involvement,Sports federations}, title_fa = {طراحی و برازش الگوی ساختاری تاثیر عدالت سازمانی بر تعهد شغلی با نقش واسطه ای دلبستگی شغلی در کارکنان فدراسیون های ورزشی}, abstract_fa = {سابقه و اهداف: هدف کلی پژوهش حاضر طراحی و برازش الگوی ساختاری تاثیر عدالت سازمانی بر تعهد شغلی با نقش واسطه‌ای دلبستگی شغلی در کارکنان فدراسیون های ورزشی بود. موادو روش‌ها: این پژوهش به روش توصیفی- همبستگی در نمونه‌ای 410 نفری از کارکنان فدراسیون های ورزشی انجام شد. برای جمع‌آوری داده‌ها، از پرسشنامه‌های عدالت سازمانی کالکیت، دلبستگی شغلی ادواردز و تعهد شغلی آلن مایر استفاده شده است که همگی از حیث روایی صوری و پایایی مورد تایید قرار گرفتند. تحلیل داده‌ها بوسیله ضریب همبستگی، تحلیل عاملی تاییدی و مدلسازی معادلات ساختاری در نرم-افزارهای SPSS و لیزرل، انجام شد. یافته‌ها: نتایج نشان داد که عدالت سازمانی بطور معنی‌داری، تغییرات تعهد شغلی(68 درصد)، و دلبستگی شغلی(72 درصد) کارکنان را تبیین می‌کند(01/0>P) و همه ابعاد عدالت سازمانی شامل عدالت توزیعی، رویه‌ای و مراوده‌ای باعث افزایش دلبستگی شغلی کارکنان می شوند. همچنین، دلبستگی شغلی، بطور معنی‌داری تغییرات تعهد شغلی(74 درصد) را تبیین می‌کند(004/0=P). بعلاوه، نتایج مربوط به مدل ساختاری نشان داد که دلبستگی شغلی نقش واسطه‌ای معنی‌داری را در بین مؤلفه‌های عدالت سازمانی و تعهد شغلی کارکنان ایفا می‌کند(01/0>P). همچنین تحلیل شاخص‌های برازش مدل ساختاری تحقیق حاکی از این بود که مدل تحقیق دارای برازش مناسب و لذا توانایی بالایی در اندازه‌گیری متغیر اصلی تحقیق است. استنتاج: براساس نتایج پژوهش حاضر، تلاش روئسای فدراسیون‌ها در جهت برخورد یکسان با کارمندان (نظریه تساوی حقوق) و برقراری عدالت در محیط کاری می‌تواند آنان را به شغلشان دلبسته کرده و موجبات وفاداری کارمندان به سازمان و ارتقای تعهد شغلی آنان را فراهم نماید.}, keywords_fa = {الگوی ساختاری,عدالت سازمانی,تعهد شغلی,دلبستگی شغلی,فدراسیون‌های ورزشی}, url = {https://www.jmbs.ir/article_91798.html}, eprint = {https://www.jmbs.ir/article_91798_24034ea070bcc9ccd3d13b5d996b7685.pdf} } @article { author = {hossein oghli, hojjat and siavashi, mohammad and Nasirzadeh, Abdoalmahdi}, title = {Explaining the relationship model between the quality of the performance skills and the management of the referees wrestling with their character indicators}, journal = {journal of motor and behavioral sciences}, volume = {2}, number = {1}, pages = {61-74}, year = {2019}, publisher = {mehdi tarajian}, issn = {2645-7806}, eissn = {2645-7792}, doi = {}, abstract = {The aim of this research, explaining the relationship model between the quality of the performance skills and the management of the referee's ship with their character indicators. The research method is descriptive correlational with practical purpose. In this study 160 officials of the committee Islamic Republic of Iran Wrestling Federation referee in season 96-97 of randomly selected. In order to data collection NEO Personality Inventory (Costa & McCrae, 1992) Five Likert Point. Data analysis was don using single-sample t-test, regression and structural equation modeling in SPSS and PLS and with 0/83 alpha Choronbach coefficient for NEO inventory and 0/86 Choronbach coefficient for Performance. The results showed that personality traits can predict the wrestling officials’ performance. Also, among personality traits conscientiousness and agreeableness have highest correlation with performance and there is lowest correlation between neurosis with performance. Also there is a relationship between personality dimensions and officials’ quality and effectiveness. The result of study showed that there is a significant relation between characteristic and the quality and the efficiency of referee’s judgment. The reason for this relation could be the difference of sport environment with the other activities environment and factors influencing on them.}, keywords = {: Character,performance,personality characteristics,Referees,wrestling}, title_fa = {تبیین الگوی ارتباطی کیفی مهارت های عملکرد و مدیریتی داوران کشتی با شاخص های شخصیتی آنان}, abstract_fa = {مقدمه و هدف: هدف از اجرای این پژوهش، تبیین الگوی ارتباطی کیفیت مهارت‌های عملکرد و مدیریتی داوران کشتی با ویژگی‌های شخصیتی آنان می باشد. روش‌شناسی: پژوهش حاضر از نوع توصیفی- همبستگی و از نظر هدف کاربردی می باشد. در این پژوهش از جامعه کمیته داوران فدراسیون کشتی جمهوری اسلامی ایران در فصل 97-96 تعداد 160 داور به‌طور تصادفی ساده انتخاب و مورد مطالعه قرار گرفتند. برای جمع آوری داده‌ها بصورت میدانی از پرسشنامه شخصیتی نئو، کاستا و مک کری (1992) در مقیاس پنج طیفی لیکرت استفاده شد. تحلیل داده‌ها به کمک آزمون‌های t تک‌نمونه‌ای، رگرسیون و مدل‌سازی معادلات ساختاری در نرم‌افزارهای SPSS و پی ال اس، انجام شد. ضریب آلفای کرونباخ کل ویژگی‌های شخصیتی 83/0 و ضریب آلفای کرونباخ کل عملکرد 86/0 گزارش شد. نتایج: یافته‌های پژوهش نشان داد ویژگی های شخصیتی داوران کشتی می تواند پیش بین مناسبی برای عملکرد آنان باشد. و از بین مؤلفه‌های ویژگی‌های شخصیتی متغیرهای سازگاری و وظیفه شناسی دارای همبستگی بالا با عملکرد و پایین ترین رابطه بین روان نژندی و عملکرد وجود داشت. همچنین یک رابطه مثبت بین انعطاف پذیری و کیفیت قضاوت مشاهده شد. نتایج پژوهش نشان داد بین مؤلفه‌های شخصیت و کیفیت و اثربخشی قضاوت داوران رابطه معناداری وجود دارد. دلیل این رابطه نیز می‌تواند بواسطه تفاوت محیط ورزش با سایر محیط‌های فعالیتی و عوامل تأثیرگذار بر آن باشد.}, keywords_fa = {شخصیت,عملکرد,ویژگی های شخصیت,داور,کشتی}, url = {https://www.jmbs.ir/article_92984.html}, eprint = {https://www.jmbs.ir/article_92984_56dcb6caf461d9ef95c670fe720d9801.pdf} } @article { author = {rostamipour, mohammad and aslankhani, mohammad ali and zarian, ehsan}, title = {The Effect of Exergaming interventions (Xbox Kinect) on Gross Motor Skills of children with developmental motor delay: Emphasis on modern training}, journal = {journal of motor and behavioral sciences}, volume = {2}, number = {1}, pages = {75-84}, year = {2019}, publisher = {mehdi tarajian}, issn = {2645-7806}, eissn = {2645-7792}, doi = {}, abstract = {Background&Purpose: The aim of this study was to investigate the effect of Exergaming intervention(Xbox Kinect) on gross motor skills in children with developmental motor delay. Methodology: The present research is semi-experimental and also according to the type of research in the category of applied researches. Participants were included all preschool and elementary students in years 95-94. Due to the large volume of the community, Available Sample method was used. Finally, 30 patients were selected that were commensurate whit the research objectives. After pretest based on Ulrich gross motor development tests (2000), they were divided randomly into two groups of 15(experience and control). The experimental group performed Xbox kinect games for three months, while the control group did not have a standardized workout.Results: first to analysis of normal and homogeneity of data, we used k-s and levene tests. and the analysis of covariance was used to compare groups. The analysis of covariance results showed that there is a significant difference between subject's average of gross motor skills scores (movement and manipulation), (P}, keywords = {Exergaming intervention,Gross motor skills,Motor delay}, title_fa = {تأثیر مداخلات رایانه ای حرکتی (ایکس باکس کینکت) بر مهارت های حرکتی درشت کودکان دارای تأخیر حرکتی: تاکید بر تمرینات مدرن}, abstract_fa = {زمینه و هدف: هدف از پژوهش حاضر مطالعه اثر مداخلات رایانه ای حرکتی مبتنی بر ایکس باکس بر مهارت‌های حرکتی درشت کودکان دارای تاخیر حرکتی بود.مواد و روش ها: تحقیق حاضر از نوع نیمه تجربی بوده و همچنین با توجه به نوع پژوهش در دسته پژوهش های کاربردی قرار می‌گیرد. جامعه شرکت کننده در این پژوهش کلیه دانش آموزان دبستانی شهرستان دلفان در سال 95- 94 مشغول تحصیل بودند را شامل شد. برای انتخاب نمونه از روش نمونه‌های در دسترس استفاده شد و پس از انجام پیش آزمون با استفاده از چک لیستی که بر مبنای آزمون رشد حرکتی درشت اولریخ (2000) تهیه شده بود 30 نفر که دارای تأخیر رشدی بودند انتخاب شده و به صورت تصادفی ساده در 2 گروه 15 نفری (تجربی و کنترل) گزینش شدند. گروه تجربی مداخلات بازی های ایکس باکس کینکت را به مدت سه ماه اجرا کردند در حالیکه گروه کنترل تمرین استاندارد شده و خاصی نداشت. نتایج: بعد از آنکه نمونه های پژوهش با استفاده از آزمون الریخ-2 همگن شدند. نتایج تحلیل کوواریانس نشان داد بین میانگین باقیماندة نمرات مهارت‌های حرکتی درشت (جابجایی و دستکاری) آزمودنیها بر حسب عضویت گروهی تفاوت معنی داری وجود دارد (001/0 = P). نتیجه گیری: می توان با طراحی برنامه‌ متناسب رشدی ( برای مثال، ایکس باکس کینکت) و غنی سازی محیط آموزشی، فرصت رشد حرکات پایه که اساس رشد مهارت‌های ورزشی هستند را در کودکان دارای تأخیر حرکتی بهتر کنیم.}, keywords_fa = {مداخلات رایانه ای حرکتی,مهارت حرکتی درشت,تأخیر حرکتی}, url = {https://www.jmbs.ir/article_91800.html}, eprint = {https://www.jmbs.ir/article_91800_1477a054a8de4fa3972e7c229180013e.pdf} } @article { author = {SABZEVARI, HAMED and bahram, Abbas and shahrzad, neda}, title = {The best predictor of boys' physical activity in childhood: motor competence, perceived competence and health-related fitness}, journal = {journal of motor and behavioral sciences}, volume = {2}, number = {1}, pages = {85-96}, year = {2019}, publisher = {mehdi tarajian}, issn = {2645-7806}, eissn = {2645-7792}, doi = {}, abstract = {Background & Purpose: Physical activity is influence health behaviors such as actual motor competence, perceived competence and health related physical fitness. This study aimed to determine the effect actual motor competence, perceptual competence and health-related physical fitness on physical activity children.Materials & Methods: Participants pf the current study is consist of 204 boys in the age range of 8-11 with average age of 9.9 and index body math of 19.9. physical activity and perceived competence related data typically collected with physical activity for older children questionnaire inspired, physical ability scale self-descriptive questionnaire inspired by Marsh. Furthermore short-form of Bruninks-Oseretsky test of motor competence have been used in order to assess the actual motor competence and running/walking 600 yard test in aspect of health related physical fitness have been used. Results:The result of multiple regression analysis revealed that the result predict 31% of actual motor competence, perceived 35% cardiovascular fitness-14% of boys. The result of the one-way Anova indicated that there is a significant difference in the level of physical activity of child with actual competence and perceived of high and low and high and middle. More than different level of child physical-activity of cardiovascular fitness was not significant. Perceived competence is also the best predictor of the physical activity of boys in this age group.Conclusion: It is suggested that in designing interventions to improve motor competence, Pay special attention to perceived competence to promote the physical activity of boys.}, keywords = {Motor competence,perceived competence,cardiovascular fitness,physical activity,children}, title_fa = {بهترین پیش بینی کننده فعالیت بدنی پسران در دوره کودکی: شایستگی حرکتی، شایستگی ادراک شده و آمادگی جسمانی مرتبط با سلامت}, abstract_fa = {مقدمه و هدف: فعالیت بدنی تحت تاثیر رفتارهای بهداشتی مانند شایستگی حرکتی واقعی، ادراک شده و آمادگی جسمانی مرتبط با سلامت قرار می گیرد. هدف پژوهش حاضر تعیین اثر شایستگی حرکتی واقعی، شایستگی ادراک‌شده و آمادگی جسمانی مرتبط با سلامت برای پیش بینی فعالیت بدنی کودکان بود. روش شناسی: 204 نفر از پسران 11-8 سال با میانگین سنی (9/9) و شاخص توده بدن (9/19) در این مطالعه شرکت نمودند. فعالیت بدنی و شایستگی حرکتی ادراک‌شده به ترتیب با استفاده از پرسشنامه فعالیت بدنی برای کودکان بزرگ‌تر و مقیاس توانایی جسمانی پرسشنامه خودتوصیفی بدنی مارش استفاده شد. همچنین از آزمون بروینینکس اوزرتسکی فرم کوتاه برای اندازه‌گیری شایستگی حرکتی و از آزمون راه رفتن/دویدن 540 متر به‌عنوان منتخبی از آمادگی جسمانی مرتبط با سلامت استفاده شد. یافته ها: نتایج رگرسیون چندگانه نشان داد شایستگی مهارت حرکتی واقعی 31 درصد، ادراک‌شده 35 درصد و استقامت قلبی-عروقی 14 درصد فعالیت بدنی پسران را پیش‌بینی می‌کنند. همچنین آزمون آنوا یک‌طرفه نشان داد تفاوت معناداری در سطوح فعالیت بدنی کودکان با شایستگی مهارت حرکتی و ادراک‌شده بالا و پایین و بالا و متوسط پیدا شد؛ علاوه بر این فعالیت بدنی کودکان با سطوح مختلف استقامت قلبی عروقی معنادار نبود. همچنین شایستگی ادراک‌شده بهترین پیش‌بینی کننده فعالیت بدنی پسران در این دوره سنی است. نتیجه گیری: پیشنهاد می شود در طراحی برنامه های مداخله ای برای بهبود شایستگی حرکتی، توجه ویژه ای به شایستگی ادراک شده برای ترویج فعالیت بدنی پسران شود.}, keywords_fa = {شایستگی حرکتی,شایستگی ادراک‌شده,آمادگی قلبی عروقی,فعالیت بدنی,کودکان}, url = {https://www.jmbs.ir/article_91797.html}, eprint = {https://www.jmbs.ir/article_91797_98522d9ca2540cba1d4010a094f3363a.pdf} }