ORIGINAL_ARTICLE
تأثیر آموزش مهارت های اجتماعی- هیجانی بر بهزیستی ذهنی و سازگاری تحصیلی دانش آموزان
مقدمه و هدف: پژوهش حاضر به بررسی آموزش تاثیر مهارت های اجتماعی- هیجانی بر بهزیستی ذهنی و سازگاری تحصیلی دانش آموزان پرداخته است.روش: پژوهش حاضر تجربی(آزمایشی) از نوع کلاسیک(پیش آزمون- پس آزمون با گروه گواه و آزمایش)است. جامعه آماری پژوهش شامل دانش آموزان پسر مقطع دبیرستان در سال تحصیلی 98- 1397 در شهر نورآباد بود. ابتدا به روش نمونه گیری تصادفی از بین مدارس شهر نورآباد یک مدرسه انتخاب شد و سپس از بین کلاس های موجود در همان مدرسه، دو کلاس انتخاب و به روش تصادفی ساده در دو گروه آزمایش و گواه جایگزین شدند. در ابتدای پژوهش از هر دو کلاس پیش آزمون گرفته شد و شرکت کنندگان در پژوهش به پرسشنامه های بهزیستی ذهنی و خودکارآمدی تحصیلی پاسخ دادند و پس از پایان آموزش از هر دو گروه پس آزمون به عمل آمد. دادههای جمع آوری شده به وسیله آزمون های آمار توصیفی مانند و آزمون های استنباطی(تحلیل کوواریانس) به وسیله نرم افزار آمار SPSS20مورد تحلیل قرار گرفت.یافتهها: نتایج تحلیل دادهها نشان داد که آموزش یادگیری هیجانی اجتماعی بر بهزیستی ذهنی با ضریب اثربخشی 58/0 و بر سازگاری تحصیلی با ضریب اثربخشی 62/0 تاثیر معنادار005>P داشته است.بحث و نتیجه گیری: باتوجه به نتایج پژوهش می توان نتیجه گرفت که آموزش مهارت های هیجانی-اجتماعی میتواند بهزیستی ذهنی و سازگاری تحصیلی دانش آموزان را بالا ببرد و این نکته باید مورد توجه معلم ها و کارشناسان آموزش و پرورش قرار بگیرد.
https://www.jmbs.ir/article_89494_8c9f885127ac6bd7cb2453baf5955aa5.pdf
2019-03-21
1
9
مهارت های هیجانی
اجتماعی- بهزیستی ذهنی
سازگاری تحصیلی
دانش آموز
حسین
حسینی
hosain.hosaini63@gmail.com
1
روانشناسی- دانشگاه لرستان
LEAD_AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
نقش اضطراب اجتماعی اندام و نظم جویی شناختی- هیجانی بر تبحر حرکتی کودکان 9 تا 11 ساله
مقدمه و هدف: مهم ترین هدف دوران کودکی رشد مهارت های حرکتی است که بر طبق نتایج تحقیقات اخیر نقش بسزایی در عملکرد ورزشی ایفا میکند. هدف از انجام این پژوهش بررسی نقش اضطراب اجتماعی اندام و نظم جویی شناختی هیجان بر تبحر حرکتی کودکان 9 تا 11 ساله بود.روش شناسی: روش پژوهش توصیفی و از نوع همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش را دانش آموزان پسر ابتدایی 9 تا 11 ساله شهرستان ارومیه در سال تحصیلی 98-1397 مشغول به تحصیل بودند تشکیل دادند. 200 نفر به روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای انتخاب شدند. برای جمع آوری داده ها از پرسشنامه اضطراب اجتماعی اندام موتل و کنروی(2000)، نظم جویی شناختی هیجان گارنفسکی و همکاران(2007) و تبحر حرکتی برونینکس-اوزرتسکی(2005) استفاده شد. تجزیه و تحلیل داده ها با ضریب همبستگی پیرسون، آزمون کلموگروف-اسمیرنوف، آزمون دوربین-واتسون و تحلیل رگرسیون چندگانه همزمان انجام شدنتایج: یافته ها نشان داد که بین اضطراب اجتماعی اندام و تبحر حرکتی کودکان رابطه منفی وجود دارد. همچنین بین نظم جویی شناختی –هیجانی با تبحر حرکتی کودکان رابطه معنی دار وجود دارد. نتایج تحلیل رگرسیون نشان داد که اضطراب اجتماعی اندام را می توان متغیری پیش بین برای تبحر حرکتی کودکان در جهت معکوس نظر گرفت. همچنین مولفه ی نظم جویی شناختی –هیجانی را می توان بعنوان متغیر پیش بین تبحر حرکتی در جهت مثبت در نظر گرفت.
https://www.jmbs.ir/article_91802_528fbe7626495e330a86c7495cc4a265.pdf
2019-03-21
10
20
اضطراب اجتماعی اندام
نظم جویی شناختی- هیجانی
تبحر حرکتی
علی
مصطفائی
mostafaie_a@yahoo.com
1
استادیار گروه روانشناسی،دانشگاه پیام نور آذربایجان غربی
LEAD_AUTHOR
انور
نیک نام
anvar_niknam@yahoo.com
2
ارشناسی ارشد تربیت بدنی
AUTHOR
ناصر
مهری نژاد
n.mehri40@yahoo.com
3
دبیر-مشاوره.آموزش وپرورش
AUTHOR
موسی
بندک
mossabandak@gmail.com
4
دکتری تخصصی علوم تربیتی
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
رابطۀ بین سرسختی ذهنی و خودشفقتی در تکواندوکاران نوجوان نخبه و غیرنخبه
مقدمه و هدف: هدف پژوهش حاضر بررسی رابطۀ بین سرسختی ذهنی و خودشفقتی در تکواندوکاران نوجوان نخبه و غیرنخبه بود. روششناسی: پژوهش حاضر توصیفی-همبستگی و جامعۀ آماری آن تمامی تکواندوکار نوجوان لیگ (دسته یک و برتر) در سال 1397 بودند. در این پژوهش 150 مرد (75 نخبه و 75 غیرنخبه) بهصورت نمونهگیری تصادفی بررسی شدند و مقیاسهای سرسختی ذهنی در ورزش (شیرد و همکاران، 2009) و خودشفقتی (رایس و همکاران، 2010) را تکمیل نمودند. دادهها از طریق آزمونهای آماری همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه بهروش همزمان و تحلیل واریانس یک طرفه (آنوا) تحلیل شد. نتایج: نتایج نشان داد که بهطور معناداری بین سرسختی ذهنی و خودشفقتی همبستگی وجود دارد و ابعاد سرسختی ذهنی (اطمینان، پایداری و کنترل) تغییرات خودشفقتی را تبیین میکند (001/0>p). بهعلاوه، تحلیل دادهها نشان داد که در مقایسه با گروه غیرنخبه، تکواندوکاران نخبه سرسختی ذهنی بالاتری دارند و به میزان بیشتری از راهبردهای خودشفقتی استفاده میکنند (001/0>p). نتیجه گیری: براساس یافتههای پژوهش حاضر به نظر میرسد، ویژگی سرسختی ذهنی نقش مؤثری در خودشفقتی تکواندوکاران نوجوان ایفاء میکنند و تقویت راهبردهای خودشفقتورزی میتواند برای پیریزی مداخلات و برنامههای آموزشی سرسختی ذهنی تکواندوکاران به ویژه سطح غیرنخبه مورد توجه قرار گیرد.
https://www.jmbs.ir/article_91801_29e0ce16edb1995eaa367ba7fd3d0288.pdf
2019-03-21
21
31
10.22034/jmbs.2019.91801
خود شفقتی
ذهن آگاهی٬تنظیم هیجان
تکواندوکاران نوجوان
سرسختی ذهنی
محمود
محبی
mohebi.psy@gmail.com
1
دانشجوی دکترا، روانشناسی بالینی ورزشی، دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه تهران، تهران، ایران
AUTHOR
سحر
زارعی
zarei.sahar@ut.ac.ir
2
دانشجوی دکترا، روانشناسی تربیتی ورزشی، دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه تهران، تهران، ایران
LEAD_AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
پیشبینی تعالی سازمانی در وزارت ورزش و جوانان از طریق توانمندسازی ساختاری و روانشناختی کارکنان
سابقه و اهداف: هدف پژوهش حاضر، پیشبینی تعالی سازمانی در وزارت ورزش و جوانان از طریق توانمندسازی ساختاری و روانشناختی کارکنان این وزارتخانه بود. مواد و روشها: تعداد 265 نفر از کارکنان وزارت ورزش به روش نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب گردید. برای جمع آوری اطلاعات از پرسشنامه تعالی سازمانی EFQM؛ پرسشنامة توانمندسازی ساختاری بای و لاولر و پرسشنامه توانمندسازی روان شناختی اسپریتزر استفاده شد. تحلیل دادهها به کمک آزمونهای t تکنمونهای، رگرسیون خطی چندگانه و مدلسازی معادلات ساختاری در نرمافزارهای SPSS و لیزرل، انجام شد. یافتهها: مطابق نتایج، وضعیت «توانمندسازی ساختاری»، «توانمندسازی روانشناختی» و «تعالی سازمانی» در وزارت ورزش بترتیب «نامطلوب»، «متوسط» و «متوسط» ارزیابی شد. همچنین نتایج نشان داد که توانمندسازی ساختاری، بطور معنیداری تغییرات توانمندسازی روانشناختی(51 درصد)، و تعالی سازمانی(67 درصد) و نیز توانمندسازی روانشناختی، بطور معنیداری تغییرات تعالی سازمانی(68 درصد) را تبیین میکنند(000/0=P). استنتاج: نتایج پژوهش حاضر حاکی از اثربخشی توانمندسازی ساختاری و روانشناختی کارکنان بر تعالی سازمانی وزارت ورزش و جوانان بود؛ لذا بکارگیری شیوههای مدیریتی ویژه توانمندسازی کارکنان، برای تعالی و رشد این وزارتخانه پیشنهاد میگردد.
https://www.jmbs.ir/article_91799_3b4e34e05f2cf2150e4ae8a87c6f1f49.pdf
2019-03-21
32
44
تعالی سازمانی
توانمندسازی ساختاری
توانمندسازی روانشناختی
وزارت ورزش و جوانان
باقر
مرسل
bagherm@yahoo.com
1
دانشگاه آزاد اسلامی شاهرود
AUTHOR
علی
فهیمی نژاد
edu.manag@gmail.com
2
گروه تربیت بدنی- دانشگاه آزاد شاهرود
LEAD_AUTHOR
محمد
سیاوشی
msiavashi1@yahoo.com
3
دانشگاه پیام نور همدان
AUTHOR
حسین
عامریان
hoseinameryan320@gmail.com
4
دانشگاه آزاد اسلامی شاهرود
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
طراحی و برازش الگوی ساختاری تاثیر عدالت سازمانی بر تعهد شغلی با نقش واسطه ای دلبستگی شغلی در کارکنان فدراسیون های ورزشی
سابقه و اهداف: هدف کلی پژوهش حاضر طراحی و برازش الگوی ساختاری تاثیر عدالت سازمانی بر تعهد شغلی با نقش واسطهای دلبستگی شغلی در کارکنان فدراسیون های ورزشی بود. موادو روشها: این پژوهش به روش توصیفی- همبستگی در نمونهای 410 نفری از کارکنان فدراسیون های ورزشی انجام شد. برای جمعآوری دادهها، از پرسشنامههای عدالت سازمانی کالکیت، دلبستگی شغلی ادواردز و تعهد شغلی آلن مایر استفاده شده است که همگی از حیث روایی صوری و پایایی مورد تایید قرار گرفتند. تحلیل دادهها بوسیله ضریب همبستگی، تحلیل عاملی تاییدی و مدلسازی معادلات ساختاری در نرم-افزارهای SPSS و لیزرل، انجام شد. یافتهها: نتایج نشان داد که عدالت سازمانی بطور معنیداری، تغییرات تعهد شغلی(68 درصد)، و دلبستگی شغلی(72 درصد) کارکنان را تبیین میکند(01/0>P) و همه ابعاد عدالت سازمانی شامل عدالت توزیعی، رویهای و مراودهای باعث افزایش دلبستگی شغلی کارکنان می شوند. همچنین، دلبستگی شغلی، بطور معنیداری تغییرات تعهد شغلی(74 درصد) را تبیین میکند(004/0=P). بعلاوه، نتایج مربوط به مدل ساختاری نشان داد که دلبستگی شغلی نقش واسطهای معنیداری را در بین مؤلفههای عدالت سازمانی و تعهد شغلی کارکنان ایفا میکند(01/0>P). همچنین تحلیل شاخصهای برازش مدل ساختاری تحقیق حاکی از این بود که مدل تحقیق دارای برازش مناسب و لذا توانایی بالایی در اندازهگیری متغیر اصلی تحقیق است. استنتاج: براساس نتایج پژوهش حاضر، تلاش روئسای فدراسیونها در جهت برخورد یکسان با کارمندان (نظریه تساوی حقوق) و برقراری عدالت در محیط کاری میتواند آنان را به شغلشان دلبسته کرده و موجبات وفاداری کارمندان به سازمان و ارتقای تعهد شغلی آنان را فراهم نماید.
https://www.jmbs.ir/article_91798_24034ea070bcc9ccd3d13b5d996b7685.pdf
2019-03-21
45
60
الگوی ساختاری
عدالت سازمانی
تعهد شغلی
دلبستگی شغلی
فدراسیونهای ورزشی
سید مصطفی
طیبی ثانی
tayebisani@gmail.com
1
گروه تربیت بدنی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد شاهرود
AUTHOR
محمد
سیاوشی
siamakamiri79@gmail.com
2
گروه تربیت بدنی دانشگاه پیام نور
AUTHOR
حسین
عامریان
sportsscientists75@gmail.com
3
گروه تربیت بدنی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد شاهرود
LEAD_AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
تبیین الگوی ارتباطی کیفی مهارت های عملکرد و مدیریتی داوران کشتی با شاخص های شخصیتی آنان
مقدمه و هدف: هدف از اجرای این پژوهش، تبیین الگوی ارتباطی کیفیت مهارتهای عملکرد و مدیریتی داوران کشتی با ویژگیهای شخصیتی آنان می باشد. روششناسی: پژوهش حاضر از نوع توصیفی- همبستگی و از نظر هدف کاربردی می باشد. در این پژوهش از جامعه کمیته داوران فدراسیون کشتی جمهوری اسلامی ایران در فصل 97-96 تعداد 160 داور بهطور تصادفی ساده انتخاب و مورد مطالعه قرار گرفتند. برای جمع آوری دادهها بصورت میدانی از پرسشنامه شخصیتی نئو، کاستا و مک کری (1992) در مقیاس پنج طیفی لیکرت استفاده شد. تحلیل دادهها به کمک آزمونهای t تکنمونهای، رگرسیون و مدلسازی معادلات ساختاری در نرمافزارهای SPSS و پی ال اس، انجام شد. ضریب آلفای کرونباخ کل ویژگیهای شخصیتی 83/0 و ضریب آلفای کرونباخ کل عملکرد 86/0 گزارش شد. نتایج: یافتههای پژوهش نشان داد ویژگی های شخصیتی داوران کشتی می تواند پیش بین مناسبی برای عملکرد آنان باشد. و از بین مؤلفههای ویژگیهای شخصیتی متغیرهای سازگاری و وظیفه شناسی دارای همبستگی بالا با عملکرد و پایین ترین رابطه بین روان نژندی و عملکرد وجود داشت. همچنین یک رابطه مثبت بین انعطاف پذیری و کیفیت قضاوت مشاهده شد. نتایج پژوهش نشان داد بین مؤلفههای شخصیت و کیفیت و اثربخشی قضاوت داوران رابطه معناداری وجود دارد. دلیل این رابطه نیز میتواند بواسطه تفاوت محیط ورزش با سایر محیطهای فعالیتی و عوامل تأثیرگذار بر آن باشد.
https://www.jmbs.ir/article_92984_56dcb6caf461d9ef95c670fe720d9801.pdf
2019-03-21
61
74
شخصیت
عملکرد
ویژگی های شخصیت
داور
کشتی
حجت
حسین اوغلی
mhojjathosseni@gmail.com
1
کارشناسی ارشد، گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز، تهران، ایران.
AUTHOR
محمد
سیاوشی
msiavashi2001@gmail.com
2
کارشناسی ارشد، گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه پیام نور تهران، تهران، ایران.
LEAD_AUTHOR
عبدالمهدی
نصیرزاده
mehdi.nasirzade@gmail.com
3
استادیار، گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه پیام نور تهران، تهران، ایران.
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
تأثیر مداخلات رایانه ای حرکتی (ایکس باکس کینکت) بر مهارت های حرکتی درشت کودکان دارای تأخیر حرکتی: تاکید بر تمرینات مدرن
زمینه و هدف: هدف از پژوهش حاضر مطالعه اثر مداخلات رایانه ای حرکتی مبتنی بر ایکس باکس بر مهارتهای حرکتی درشت کودکان دارای تاخیر حرکتی بود.مواد و روش ها: تحقیق حاضر از نوع نیمه تجربی بوده و همچنین با توجه به نوع پژوهش در دسته پژوهش های کاربردی قرار میگیرد. جامعه شرکت کننده در این پژوهش کلیه دانش آموزان دبستانی شهرستان دلفان در سال 95- 94 مشغول تحصیل بودند را شامل شد. برای انتخاب نمونه از روش نمونههای در دسترس استفاده شد و پس از انجام پیش آزمون با استفاده از چک لیستی که بر مبنای آزمون رشد حرکتی درشت اولریخ (2000) تهیه شده بود 30 نفر که دارای تأخیر رشدی بودند انتخاب شده و به صورت تصادفی ساده در 2 گروه 15 نفری (تجربی و کنترل) گزینش شدند. گروه تجربی مداخلات بازی های ایکس باکس کینکت را به مدت سه ماه اجرا کردند در حالیکه گروه کنترل تمرین استاندارد شده و خاصی نداشت. نتایج: بعد از آنکه نمونه های پژوهش با استفاده از آزمون الریخ-2 همگن شدند. نتایج تحلیل کوواریانس نشان داد بین میانگین باقیماندة نمرات مهارتهای حرکتی درشت (جابجایی و دستکاری) آزمودنیها بر حسب عضویت گروهی تفاوت معنی داری وجود دارد (001/0 = P). نتیجه گیری: می توان با طراحی برنامه متناسب رشدی ( برای مثال، ایکس باکس کینکت) و غنی سازی محیط آموزشی، فرصت رشد حرکات پایه که اساس رشد مهارتهای ورزشی هستند را در کودکان دارای تأخیر حرکتی بهتر کنیم.
https://www.jmbs.ir/article_91800_1477a054a8de4fa3972e7c229180013e.pdf
2019-03-21
75
84
مداخلات رایانه ای حرکتی
مهارت حرکتی درشت
تأخیر حرکتی
محمد
رستمی پور
rostami.m500@gmail.com
1
دانش آموخته-دانشگاه علامه طباطبایی تهران
LEAD_AUTHOR
محمد علی
اصلانخانی
alimirza.m700@gmail.com
2
استاد-دانشگاه علامه طباطبایی
AUTHOR
احسان
زارعیان
ehsan.zarian@gmail.com
3
استاد دانشگاه علامه طباطبایی تهران
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
بهترین پیش بینی کننده فعالیت بدنی پسران در دوره کودکی: شایستگی حرکتی، شایستگی ادراک شده و آمادگی جسمانی مرتبط با سلامت
مقدمه و هدف: فعالیت بدنی تحت تاثیر رفتارهای بهداشتی مانند شایستگی حرکتی واقعی، ادراک شده و آمادگی جسمانی مرتبط با سلامت قرار می گیرد. هدف پژوهش حاضر تعیین اثر شایستگی حرکتی واقعی، شایستگی ادراکشده و آمادگی جسمانی مرتبط با سلامت برای پیش بینی فعالیت بدنی کودکان بود. روش شناسی: 204 نفر از پسران 11-8 سال با میانگین سنی (9/9) و شاخص توده بدن (9/19) در این مطالعه شرکت نمودند. فعالیت بدنی و شایستگی حرکتی ادراکشده به ترتیب با استفاده از پرسشنامه فعالیت بدنی برای کودکان بزرگتر و مقیاس توانایی جسمانی پرسشنامه خودتوصیفی بدنی مارش استفاده شد. همچنین از آزمون بروینینکس اوزرتسکی فرم کوتاه برای اندازهگیری شایستگی حرکتی و از آزمون راه رفتن/دویدن 540 متر بهعنوان منتخبی از آمادگی جسمانی مرتبط با سلامت استفاده شد. یافته ها: نتایج رگرسیون چندگانه نشان داد شایستگی مهارت حرکتی واقعی 31 درصد، ادراکشده 35 درصد و استقامت قلبی-عروقی 14 درصد فعالیت بدنی پسران را پیشبینی میکنند. همچنین آزمون آنوا یکطرفه نشان داد تفاوت معناداری در سطوح فعالیت بدنی کودکان با شایستگی مهارت حرکتی و ادراکشده بالا و پایین و بالا و متوسط پیدا شد؛ علاوه بر این فعالیت بدنی کودکان با سطوح مختلف استقامت قلبی عروقی معنادار نبود. همچنین شایستگی ادراکشده بهترین پیشبینی کننده فعالیت بدنی پسران در این دوره سنی است. نتیجه گیری: پیشنهاد می شود در طراحی برنامه های مداخله ای برای بهبود شایستگی حرکتی، توجه ویژه ای به شایستگی ادراک شده برای ترویج فعالیت بدنی پسران شود.
https://www.jmbs.ir/article_91797_98522d9ca2540cba1d4010a094f3363a.pdf
2019-03-21
85
96
شایستگی حرکتی
شایستگی ادراکشده
آمادگی قلبی عروقی
فعالیت بدنی
کودکان
حامد
سبزواری
hamedsabzevari68@yahoo.com
1
دانشگاه خوارزمی
LEAD_AUTHOR
عباس
بهرام
abbas22ir@yahoo.com
2
دانشگاه خوارزمی
AUTHOR
ندا
شهرزاد
neda.shahrzad@gmail.com
3
دانشگاه خوارزمی
AUTHOR