ORIGINAL_ARTICLE
تأثیر هشت هفته تمرینات هوازی برسطح شاخص های سندرم متابولیک در دختران مبتلا به سندرم داون
مقدمه و هدف: کودکان کمتوان ذهنی از ویژگیهای جسمی و روانی متفاوتی نسبت به همتایان سالم خود برخوردار می-باشند. به نظر میرسد راهی برای پیشگیری از وضعیت ناتوانی ذهنی وجود ندارد. اما میتوان با آموزش و فراهم کردن شرایط مناسب، آن را به حداقل محدودیت رساند. در همین راستا هدف از پژوهش حاضر بررسی تأثیر هشت هفته تمرین هوازی بر سطح شاخصهای سندرم متابولیک در دختران مبتلا به سندرم داون بود.روش شناسی: جامعه آماری این پژوهش شامل دختران مبتلا به سندرم داون شهرستان اهواز با دامنه سنی 10 تا 14 سال میباشد که تعداد 20 نفر به صورت هدفمند انتخاب، و بعد از انجام پیش آزمون در دو گروه تجربی و کنترل تقسیم شدند. برنامه گروه تجربی شامل 16 جلسه تمرین هوازی با شدت 60-70% حداکثر ضربان قلب بود و گروه کنترل در این مدت فعالیتی نداشت، در نهایت پس آزمون به عمل آمد و نتایج ثبت گردید. یافته ها: نتایح حاصل از آزمون t نشان داد که در میزان گلیسیرید، سطح انسولین، مقاومت انسولین، کلسترول بد و میزان هموگلوبین تفاوت معنیداری بین گروه تجربی و کنترل مشاهده نشد. ولی در میزان کلسترول تام، تری گلیسیرید، کلسترول خوب، لیپوپروتئین کم چگال گروه تجربی نسبت به گروه کنترل عملکرد بهتری داشت. نتیجه گیری: با توجه به نتایج میتوان گفت که تمرینات هوازی بر برخی شاخصهای سندرم متابولیک در افراد سندرم داون اثرات مثبتی دارد.
https://www.jmbs.ir/article_133518_106b074e680daefe3cb71cd6dd26d76b.pdf
2021-03-21
1
7
سندرم داون
سندرم متابولیکی
تمرین هوازی
مریم
پورزنگنه
mmohammadi23@ymail.com
1
کارشناس ارشد فیزیولوژی ورزشی، گروه فعالیت بدنی و تندرستی ، واحد نجف آباد، دانشگاه آزاد اسلامی ،نجف آباد،ایران.
LEAD_AUTHOR
مونا عبدالحمید
طهرانی
tahrani2020@yahoo.com
2
استادیار، گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی، واحد امیدیه، دانشگاه آزاد اسلامی، امیدیه، ایران
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
بررسی رابطه هوش عاطفی و فرهنگ سازمانی کارآفرینانه در کارکنان ادارات ورزشی
هدف از تحقیق حاضر بررسی رابطه مؤلفههای هوش عاطفی و فرهنگ سازمانی کارآفرینانه در کارکنان ادارات ورزشی بود. روش تحقیق توصیفی- همبستگی از نوع کاربردی بوده و به شکل میدانی انجام گرفته است. جامعه آماری شامل تمامی کارکنان فدراسیون هندبال است که با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی 148 پرسشنامه جمع آوری گردید. ابزار جمعآوری دادهها شامل پرسشنامه هوش عاطفی و پرسشنامه سنجش نگرش کارآفرینانه میشد. برای تجزیه و تحلیل اطلاعات از روش مدلسازی معادلات ساختاری با نرمافزار PLS در سطح 05/0p < استفاده شد. نتایج این تحقیق نشان داد که از بین مؤلفههای هوش عاطفی، مهارتهای اجتماعی و خود آگاهی و خود تنظیمی به ترتیب از بیشترین ارتباط با فرهنگ سازمانی کارآفرینانه برخوردار هستند. نتایج حاصل از مدل این تحقیق همچنین نشان داد که مؤلفههای هوش عاطفی نیز ارتباط معناداری با فرهنگ سازمانی کارآفرینانه دارند. با توجه به نتایج می توان اینگونه استنباط کرد که ارتباط مولفههای هوش عاطفی با فرهنگ سازمانی کارآفرینانه نشان دهنده حرکت سازمان به سمت توسعه مستمر، انسجام و نوآوری و همکاری، ارتباطات، پیشگامی و ریسکپذیری بیشتر و ارائه طرح های کارآفرینانه مطلوب تر خواهد بود.
https://www.jmbs.ir/article_134091_e15fc23bf38879b0a41c23b2bbc62141.pdf
2021-03-21
9
20
خودآگاهی
فرهنگ کارآفرینانه
خودتنظیمی
هندبال
جواد
فسنقری
j.fesanghary68@gmail.com
1
دکتری مدیریت ورزشی، گروه تربیت بدنی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران
LEAD_AUTHOR
علی اکبر
خوشنویس زارچ
khoshnevis5@yahoo.com
2
دانشجوی دکتری مدیریت ورزشی، گروه مدیریت ورزشی، دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه تهران، تهران
AUTHOR
ندا
موید
n.moayed72@gmail.com
3
کارشناس ارشد مدیریت ورزشی ، گروه مدیریت ورزشی، دانشکده علوم ورزشی، دانشگاه حکیم سبزواری، سبزوار، ایران
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
اثر یک جلسه تمرین با شدت بالا بر کوفتگی تأخیری بازیکنان فوتسال حرفهای و غیرحرفهای
مقدمه و هدف: فعالیت بدنی و ورزش باوجود فواید فراوان برای ورزشکاران و عموم مردم میتواند موجب بروز آسیبهای مختلف گردد. کوفتگی عضلانی تأخیری یکی از این پیامدهای منفی است که درنتیجه تمرینات با شدت بالا اتفاق میافتد، در همین راستا هدف از پژوهش حاضر بررسی اثر یک جلسه تمرین با شدت بالا بر کوفتگی تأخیری (کراتین کیناز، لاکتات دهیدروژناز) بازیکنان فوتسال حرفهای و غیرحرفهای بود.روششناسی: شرکتکنندگان پژوهش حاضر شامل 9 بازیکن حرفهای و 9 بازیکن غیرحرفهای فوتسال بود که بهصورت هدفمند انتخاب شدند. در ابتدا میزان کراتین کیناز و لاکتات دهیدرودناژ گروهها سنجیده شد سپس تمرینات با شدت بالا از طریق پروتکل بروس برای ایجاد کوفتگی اعمال گردید. همچنین در 4 نوبت بلافاصله، 24، 48 و 72 ساعت بعد از اجرای برنامه تمرینی اندازهگیری سطوح CK و LDH بررسی و دادهها ثبت شدند. درنهایت از آزمون تحلیل واریانس مرکب برای تجزیهوتحلیل دادهها و برای دیدن اختلافات بین گروهها و مراحل به ترتیب از آزمون پیگردی توکی و بونفرونی استفاده شد.یافتهها: نتایج نشان داد شرکتکنندگان هر دو گروه افزایش معنیداری در سطوح کراتین کیناز و لاکتات دهیدرودناژ بلافاصله، 24، 48 و 72 ساعت پس از تمرینات نسبت به قبل از تمرینات نشان دادند. همچنین افزایش معنیداری در هر مرحله نسبت به مراحل قبل تا 48 ساعت بعد از تمرین نشان داده شد، اما در 72 ساعت بعد از تمرین کاهش معنیداری نسبت به 48 ساعت بعد از تمرین ایجاد شد.
https://www.jmbs.ir/article_133517_18a97785eb7d55d406a860dc77431bd9.pdf
2021-03-21
21
27
تمرینات با شدت بالا
التهاب
کوفتگی تأخیری
فوتسال
داود
آریافر
d.aryafar1358@gmail.com
1
کارشناس ارشد فیزیولوژی ورزشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد شوشتر
AUTHOR
لنا
مطلبی
lena.1356@yahoo.com
2
استادیار گروه تربیتبدنی دانشگاه آزاد اسلامی واحد شوشتر
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
نقش هماهنگی حرکتی در پیش بینی کارکردهای اجرایی و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان دورۀ ابتدایی
مقدمه و هدف: کارکردهای اجرایی به عنوان بالاترین سطح از عملکرد شناختی برای فعالیتهای ذهنی و رفتار هدفمند ضروری است. علاوه براین، نقش فعالیتهای جسمانی و تمرینات هماهنگی در ایجاد تفاوتهای عصب شناختی مورد توجه قرار گرفته است. هدف از این پژوهش، پیش بینی کارکردهای اجرایی و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان دوره ابتدایی در ارتباط با هماهنگی حرکتی بود.روش شناسی: روش پژوهش توصیفی و از نوع همبستگی بود و بهصورت میدانی اجرا شد. جامعۀ آماری پژوهش شامل دانش آموزان دورۀ ابتدایی (12-7 ساله) شهرستان سرپلذهاب بود که از بین آنها 150 آزمودنی (88 پسر و 62 دختر) با رعایت ملاک های ورود یعنی مشارکت داوطلبانه، عدم سابقه آسیب و بیماری، و عدم تکرار پایه تحصیلی به صورت هدفمند از چهار مدرسه انتخاب شدند. دادههای مربوط به هماهنگی حرکتی، کارکردهای اجرایی و وضعیت پیشرفت تحصیلی دانش آموزان به ترتیب با استفاده از آزمون تبحر حرکتی برونینکز-اوزرتسکی، پرسشنامۀ رفتاری کارکردهای اجرایی بریف و کارنامۀ تحصیلی دانش آموزان جمع آوری شد و سپس با استفاده از تحلیل رگرسیون بررسی گردید. هماهنگی حرکتی به عنوان متغیر پیشبین و متغیرهای کارکردهای اجرایی و پیشرفت تحصیلی به عنوان ملاک درنظر گرفته شدند.نتایج: نتایج نشان داد که بین هماهنگی حرکتی با کارکردهای اجرایی و پیشرفت تحصیلی ارتباط معناداری وجود ندارد (05/0<P). نتیجه گیری: می توان گفت که هماهنگی حرکتی به عنوان یک عامل پیشبینی کننده کارکردهای اجرایی و پیشرفت تحصیلی محسوب نمی شود و نقش چندان مهمی در آنها ندارد.
https://www.jmbs.ir/article_134779_dc5fe07ea6de27530f87c21d3171a243.pdf
2021-03-21
29
37
بریف
پیشرفت تحصیلی
مهارت حرکتی ظریف
مهارت حرکتی درشت
هماهنگی حرکتی
سعید
ارشم
saeedarsham@yahoo.com
1
گروه رفتار حرکتی، دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه خوارزمی
تهران، ایران.
LEAD_AUTHOR
ایرج
رحمانی
irajrahmani58@yahoo.com
2
دانش آموخته دانشگاه خوارزمی
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
ارتباط بین شدت ناتوانی، درد و کیفیت زندگی در دانشجویان دختر مبتلا به کمردرد مزمن
مقدمه و هدف: حدود 80-60 درصد مردم جامعه در طول عمرشان حداقل یکبار به عارضه کمردرد مبتلا میشوند. هدف از پژوهش حاضر، بررسی ارتباط بین شدت ناتوانی، درد و کیفیت زندگی در دانشجویان دختر مبتلا به کمر درد مزمن میباشد.روششناسی پژوهش: تعداد 117 دانشجوی مبتلا به کمر درد مزمن (میانگین±انحراف استاندارد؛ 56/1±45/21 سال، قد 35/5±08/162 سانتی متر و وزن 81/7±88/56 کیلوگرم) در این تحقیق شرکت کردند. برای بررسی شدت درد، میزان ناتوانی و کیفیت زندگی به ترتیب از پرسشنامههای شدت درد کیوبک، میزان ناتوانی اوسوستری و کیفیت زندگی SF-36استفاده شد. از ضریب همبستگی پیرسون جهت تحلیل داده ها استفاده شد.یافته ها: نتایج نشان داد که بین شدت درد با ناتوانی (05/0 p < ، 716/0 =r) و کیفیت زندگی (05/0 p < ، 554/0 -=r) ارتباط معنا داری وجود داشت. بین محدودیت روحی با شدت درد (05/0 p < ، 261/0 =r)، با میزان ناتوانی (05/0 p < ، 128/0 =r) و سلامت روان (05/0 p < ، 308/0 =r) ارتباط معنی داری مشاهده نشد. میزان ناتوانی و کیفیت زندگی ارتباط معنا داری با یکدیگر داشتند (05/0 p < ، 540/0- =r).نتیجه گیری: همانطور که نتایج نشان می دهد بیشترین امتیاز درمورد ابعاد کیفیت زندگی، مربوط به عملکرد جسمانی است که بیانگر این مطلب است که کمر درد مزمن کمترین تاثیر را روی عملکرد جسمانی داشته است. و کمترین امتیاز مربوط به بعد محدودیت روحی می باشد که نشان دهنده بیشترین تاثیر منفی کمر درد مزمن بر این فاکتور است. درواقع از عوامل پایین بودن این ابعاد، فشارهای روانی بر دانشجویان است.
https://www.jmbs.ir/article_130315_af7e0031c504c45945f4e1881e1def93.pdf
2021-03-21
39
45
واژه های کلیدی: کمردرد مزمن
ناتوانی
شدت درد
کیفیت زندگی
سمیراء
کامیابی
samiraekamyabi@gmail.com
1
گروه اسیب شناسی ورزشی و حرکات اصلاحی،دانشگاه شهید باهنر کرمان
LEAD_AUTHOR
منصور
صاحب الزمانی
sahebozamani@yahoo.com
2
استاد گروه اسیب شناسی ورزشی و حرکات اصلاحی، دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه شهید باهنر، کرمان، ایران
AUTHOR
اسماعیل
شریفیان
sharifian@uk.ac.ir
3
دانشیار گروه مدیریت ورزشی، دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه شهید باهنر، کرمان، ایران
AUTHOR
عبدالحمید
دانشجو
daneshjoo.hamid@gmail.com
4
دانشیار گروه اسیب شناسی ورزشی و حرکات اصلاحی، دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه شهید باهنر، کرمان، ایران
AUTHOR
حانیه
سبزکار
m.sabz71@yahoo.com
5
کارشناسی ارشد اسیب شناسی ورزشی و حرکات اصلاحی، گروه اسیب شناسی ورزشی و حرکات اصلاحی، دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه شهید
AUTHOR
سمیه
گرجی بازیاری
girlgandom@gmail.com
6
کارشناسی ارشد اسیب شناسی ورزشی و حرکات اصلاحی، گروه اسیب شناسی ورزشی و حرکات اصلاحی، دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه شهید
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
بررسی و مقایسه اثر دو روش تمرینات حس عمقی و تمرینات ترکیبی حس عمقی و تصویرسازی ذهنی بر درد، ناتوانی عملکردی و حس عمقی کمر در زنان مبتلا به کمردرد مزمن غیر اختصاصی
هدف از پژوهش حاضر، مقایسه اثر تمرینات حس عمقی و تمرینات ترکیبی (حس عمقی + تصویرسازی ذهنی) بر درد، ناتوانی عملکردی و حس عمقی کمر در زنان مبتلا به کمردرد مزمن غیر اختصاصی بود.جامعه آماری، زنان مبتلا به کمردرد مزمن غیراختصاصی ۳۰ تا ۵۰ سال شهر تهران بودند. که به طور تصادفی به سه گروه تمرینات حس عمقی، تمرینات ترکیبی (حس عمقی و تصویرسازی ذهنی)، و گروه کنترل تقسیم شدند. هر دو گروه تمرینی به مدت شش هفته تمرینات را انجام دادند و گروه گنترل هیچ تمرینی در این مدت انجام ندادند. کمردرد، ناتوانی عملکرد و حس عمقی کمر آزمودنیها در پیش آزمون و پس آزمون(پس از شش هفته) اندازهگیری شد. جهت اندازهگیری کمردرد، ناتوانی عملکردی و حس عمقی کمر به ترتیب از مقیاس بصری شدت درد ( VAS)، پرسشنامه شاخص ناتوانی اسوستری و بازسازی زاویهی ۳۰ درجه فلکشن کمر استفاده شد.یافتههای پژوهش نشان داد که تمرینات حسی عمقی و نیز تمرینات ترکیبی بر کمردرد و ناتوانی عملکرد و حس عمقی کمر زنان مبتلا به کمردرد مزمن غیر اختصاصی تاثیر معنی داری دارد و موجب کاهش آنها می گردد (۰/۰۵>P). اما بین تاثیر آنها بر کمردرد و ناتوانی عملکرد تفاوت معنی داری وجود ندارد (۰/۰۵
https://www.jmbs.ir/article_134092_d57cf0afd6f7ed0bbe164894bc09accf.pdf
2021-03-21
47
55
حس عمقی
تصویرسازی ذهنی
کمردرد مزمن غیر اختصاصی
ناتوانی عملکردی
درد
مهدیه
شیروانی
mahdiyeh.spring@yahoo.com
1
کارشناسی ارشد،گروه آسیب شناسی و حرکات اصلاحی، دانشکده علوم ورزشی، دانشگاه تهران، ایران.
LEAD_AUTHOR
محمدحسین
علیزاده
alizadehm@ut.ac.ir
2
استاد، گروه آسیب شناسی و حرکات اصلاحی، دانشکده علوم ورزشی، دانشگاه تهران، ایران.
AUTHOR
هومن
مینونژاد
h.minoonejad@ut.ac.ir
3
دانشیار، گروه آسیب شناسی و حرکات اصلاحی، دانشکده علوم ورزشی، دانشگاه تهران، ایران.
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
اثر یک جلسه تمرینات شدت بالا بر فاکتورهای التهابی بازیکنان فوتسال حرفهای و غیرحرفهای
مقدمه و هدف: تحقیقات نشان میدهند که فعالیت جسمانی میتواند وضعیت التهابی را تغییر دهد. در همین راستا هدف از پژوهش حاضر بررسی اثر یک جلسه تمرین با شدت بالا بر فاکتورهای التهابی (IL-6,IL-10,TNFa) بازیکنان فوتسال حرفهای و غیرحرفهای بود.روششناسی: شرکتکنندگان پژوهش حاضر شامل 9 بازیکن حرفهای و 9 بازیکن غیرحرفهای فوتسال بود که بهصورت هدفمند انتخاب شدند. در ابتدا میزان فاکتورهای التهابی (IL-6,IL-10,TNFa) گروهها سنجیده، سپس تمرینات با شدت بالا از طریق پروتکل بروس برای ایجاد کوفتگی اعمال گردید. همچنین در 4 نوبت بلافاصله، 24، 48 و 72 ساعت بعد از اجرای برنامه تمرینی اندازهگیری سطوح IL-6,IL-10,TNFa بررسی و دادهها ثبت شدند. درنهایت از آزمون تحلیل واریانس مرکب برای تجزیهوتحلیل دادهها و برای دیدن اختلافات بین گروهها و مراحل به ترتیب از آزمون پیگردی توکی و بونفرونی استفاده شد.یافتهها: نتایج نشان داد شرکتکنندگان هر دو گروه افزایش معنیداری در سطوح فاکتورهای التهابی (IL-6,IL-10,TNFa) بلافاصله، 24، 48 و 72 ساعت پس از تمرینات نسبت به قبل از تمرینات نشان دادند. همچنین افزایش معنیداری در هر مرحله نسبت به مراحل قبل تا 48 ساعت بعد از تمرین نشان داده شد اما در 72 ساعت بعد از تمرین کاهش معنیداری نسبت به 48 ساعت پس از تمرین دیده شد.نتیجهگیری: با توجه به یافتهها میتوان گفت تمرینات با شدت بالا موجب افزایش شاخصهای التهابی در ورزشکاران با سطوح مختلف آمادگی جسمانی میشود.
https://www.jmbs.ir/article_134780_7e86d6b31cb9e99efebe7c18acb2379e.pdf
2021-03-21
57
63
تمرینات با شدت بالا
التهاب
کوفتگی تأخیری
فوتسال
عفت
کمائی
effat.kamaei@gmail.com
1
کارشناس ارشد فیزیولوژی ورزشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد شوشتر
AUTHOR
لنا
مطلبی
lena-motlabi1369@yahoo.com
2
استادیار گروه تربیتبدنی دانشگاه آزاد اسلامی واحد شوشتر
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
شناسایی و رتبه بندی عوامل بازدارنده توسعه استارت آپهای دانشجویان تربیت بدنی استان خراسان رضوی
هدف تحقیق حاضر شناسایی و رتبهبندی عوامل بازدارنده توسعه استارتآپهای دانشجویان تربیتبدنی استان خراسان رضوی بود. این تحقیق از نظر هدف کاربردی و جزء تحقیقات اکتشافی تحلیلی بود؛ از طرفی به دلیل ماهیت کیفی و کمی بودن جزء تحقیقات آمیخته میباشد. جامعه آماری این تحقیق در بخش کیفی و کمی شامل اعضای هیات علمی رشته تربیت بدنی در استان خراسان رضوی، فارغالتحصیلان کارشناسی و دانشجویان ارشد و دکتری رشته تربیتبدنی و مدیران استارتآپهای ورزشی خراسان رضوی تشکیل داد. روش نمونهگیری در بخش کیفی به شیوه گلولهبرفی بود و 13 مصاحبه انجام شد تا دادهها به اشباع نظری رسید و در بخش کمی روش نمونهگیری به صورت دسترس بود که تعداد 108 نفر پرسشنامه را به طور کامل پاسخ دادند. از نظریه داده بنیاد و روش گلیزر برای تحلیل دادههای کیفی و از مدلسازی معادلات ساختاری با استفاده از نرمافزار اسمارت پیالاس برای تحلیل عاملی تائیدی استفاده شد.یافتهها نشان داد که 5 عامل کلی به عنوان بازدارنده استارت آپهای دانشجویان تربیتبدنی وجود دارد که شامل عوامل فردی، سواد غیرعملیاتی، موانع اقتصادی، موانع ساختاری و ضعف سیستم آموزشی تربیتبدنی میباشد.نتایج تحلیل عاملی تائیدی نشان داد که مدل تحقیق از برازش خوبی برخوردار است و تمامی مسیرها معنادار میباشند و همچنین امتیاز نرمال نشده متغیر فردی از سایر مولفهها بیشتر است.
https://www.jmbs.ir/article_133516_d6cf55df8f84858778856b7462abd2cb.pdf
2021-03-21
65
87
عوامل بازدارنده
توسعه
استارتآپ
تربیتبدنی
استان خراسان رضوی
فرزانه
اویسی ثانی
oveysifarzane62@gmail.com
1
دانشجو دکتری مدیریت ورزشی، دانشکده علوم ورزشی دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران
AUTHOR
محمد
کشتی دار
keshtidar@um.ac.ir
2
دانشیار مدیریت ورزشی، دانشکده علوم ورزشی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران
LEAD_AUTHOR
مهدی
طالبپور
mtalebpour@um.ac.ir
3
استاد مدیریت ورزشی، دانشکده علوم ورزشی دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
تاثیر روش مشارکت ورزشی بر یادگیری مهارت های حرکتی کودکان با تاکید بر ایده اختصاصی سازی و تنوع بخشی ورزشی؛ تمرین هدفمند یا بازی هدفمند؟
هدف این پژوهش تعیین بهترین روش مشارکت ورزشی بر یادگیری مهارت های ورزشی منتخب با تاکید بر ایده اختصاصی سازی و تنوع بخشی تمرینی بر کودکان می باشد. بدین منظور 120 نفر از پسران 12-10 ساله کلاس سوم تا پنجم شهر قم انتخاب و در چهار گروه تمرین هدفمند والیبال، فوتبال، بسکتبال و بازی هدفمند قرار گرفتند. از آزمون تحلیل واریانس و نرم افزار spss در سطح معنی داری پنج صدم استفاده شد. نتایج نشان داد که در مقایسه چهار گروه، بازی هدفمند موجب رشد همه مهارت های ورزشی می شود. همچنین تمرین هدفمند والیبال و فوتبال علاوه بر مهارت های خود، موجب بهبود مهارت های دریبل و حرکت پای دفاعی بسکتبال نیز می شود درحالیکه تمرین هدفمند بسکتبال تنها موجب بهبود مهارت های حرکتی بسکتبال شد. به نظر می رسد که بازی هدفمند، می تواند موجب ایجاد محیطی غنی برای انتقال مهارت های حرکتی، شناختی و فیزیولوژیکی عمومی، و تا حدودی جایگزین برخی ساعات تمرین ورزشی شود.
https://www.jmbs.ir/article_133938_e0ab8e9e98705bd50bd8058794d9bea9.pdf
2021-03-21
77
87
تمرین هدفمند
بازی هدفمند
تخصصی سازی
تنوع بخشی
مهارت های ورزشی
مهدی
فهیمی
dr.fahimi23@yahoo.com
1
استادیار علوم ورزشی، دانشکده علوم ورزشی، دانشگاه شهاب دانش، قم، ایران
LEAD_AUTHOR
ملیناز
رحمن قلهکی
dr.gholhaki@yahoo.com
2
استادبار علوم ورزشی، دانشکده علوم ورزشی، دانشگاه شهاب دانش، قم، ایران
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
شناسایی و سطحبندی ابعاد اکوسیستم کارآفرینی ورزشی استان خراسان رضوی مبتنی بر رویکرد ساختاری ـ تفسیری (ISM)
اکوسیستم کارآفرینی به عناصر، افراد، سازمان ها یا مؤسساتی اشاره دارد که می توانند همچون محرک یا مانعی در جهت کارآفرین شدن افراد عمل کنند (قمبرعلی، 2014). لذا هدف از پژوهش حاضر شناسایی و سطحبندی ابعاد اکوسیستم کارآفرینی ورزشی استان خراسان رضوی مبتنی بر رویکرد ساختاری ـ تفسیری (ISM) می باشد. تحقیق حاضر به لحاظ ماهیت و هدف از نوع کاربردی، از لحاظ نوع جستجوی دادهها جزو تحقیقات کیفی و از حیث روش تحلیل دادهها از نوع توصیفی ـ تحلیلی میباشد. با استفاده از مصاحبههای عمیق و نیمهساختاریافته از نمونه آماری درخواست شد به سوالات مصاحبه مبنی بر ابعاد و شاخصهای ابعاد اکوسیستم کارآفرینی ورزشی استان خراسان رضوی، پاسخ دهند. نمونهگیری در این قسمت از پژوهش به صورت هدفمند بود و 15 نفر از جامعه پژوهش به عنوان نمونه پژوهش در این بخش انتخاب شدند. در انتها، با استفاده از روش تجزیه و تحلیل میکمک، نمودار قدرت نفوذ و وابستگی اجزای ساختاری ـ تفسیری تعیین شد. در نهایت شناسایی 28 شاخص در زیر مجموعه شش بعد بود که این ابعاد شامل بازار، فرهنگ، حمایت، سرمایه انسانی، سرمایه مالی و سیاست بودند. ابعاد بازار و سرمایه انسانی در سطح اول و به صورت دوسویه بر هم تاثیرگذارند و در ادامه نیز سرمایه انسانی، حمایت، سیاست و فرهنگ در سطح دوم تا پنجم قرار دارند. برای حضور موفق کارآفرینان توجه به تمام عوامل امری ضروری است و اکوسیستم موفق، اکوسیستمی است که به تمام ابعاد توجه کند، اما برخی عوامل براساس سطح بندی مشخص شده از اولویت بالاتری برخوردارند.
https://www.jmbs.ir/article_131000_74e4f1603cb1f696b823dba9565cbcdf.pdf
2021-03-21
89
100
کارآفرینی ورزشی
اکوسیستم کارآفرینی
منابع مالی
رویکرد ساختاری- تفسیری
مهناز
گل گلی
goli.mahnaz.73@gmail.com
1
کارشناسی ارشد،مدیریت ورزشی،دانشکده علوم ورزشی،دانشگاه فردوسی مشهد
AUTHOR
محمد
کشتی دار
keshtidar@um.ac.ir
2
دانشیار مدیریت ورزشی، دانشکده علوم ورزشی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران
LEAD_AUTHOR
زهرا سادات
میرزازاده
z.mirzazadeh@um.ac.ir
3
استادیار مدیریت ورزشی، دانشکده علوم ورزشی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران
AUTHOR