TY - JOUR ID - 96188 TI - تاثیر کلیشه وزن بر یادگیری یک مهارت حرکتی ورزشی در کودکان JO - علوم حرکتی و رفتاری JA - JMBS LA - fa SN - 2645-7806 AU - زمانی, محمد حسین AU - هاشمی, ایوب AU - عبدل زاده, حمیده AU - حسینی, سید مجتبی AD - دانشجو دکتری یادگیری حرکتی، دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه فردوسی، مشهد، ایران AD - . دانشجو دکتری رشد حرکتی، دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه تهران، تهران، ایران AD - استادیار رفتارحرکتی، دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه ولیعصر(عج) رفسنجان،رفسنجان، ایران AD - استادیار رفتار حرکتی، موسسه آموزش عالی عطار، مشهد، ایران Y1 - 2019 PY - 2019 VL - 2 IS - 3 SP - 230 EP - 240 KW - یادگیری KW - کلیشه KW - وزن KW - مهارت حرکتی ورزشی KW - کودکان DO - N2 - مقدمه و هدف: تهدید کلیشه­ای یک پدیده موقعیتی است و زمانی رخ می دهد که یک گروه خاص تحت تأثیر تأیید یا آزمایش منفی قرار می گیرد و وظایف تعیین شده زیر ظرفیت آن­­ها را تحت تأثیر قرار می دهد. هدف از تحقیق حاضر بررسی تاثیر کلیشه وزن بر یادگیری یک مهارت حرکتی ورزشی در کودکان بود.  روش­شناسی: برای این منظور تعداد 24 نفر از کودکان 8 تا 10 سال (33/7M= ) و با ادراک اضافه وزن نسبت به خود (1/26BMI=) برای شرکت در این مطالعه انتخاب شدند. روش اجرایتحقیق حاضر،نیمه­ تجربیوطرحآنبه ­صورتپیش­آزمونوپس­آزمون و آزمون یادداری بادو گروه اضافه وزن و با ادراک اضافه وزن و گروه بدون اضافه وزن با ادراک اضافه وزناجرا گردید. تکلیف مورد استفاده در این تحقیق مهارت دریبل فوتبال از بین موانع بود که طی سه مرحله پیش آزمون، اکتساب و یادداری توسط آزمودنی ها اجرا گردید. در مرحله پیش آزمون آزمودنی ها یک کوشش را انجام دادند. سپس در مرحله اکتساب آزمودنی ها 15 کوشش را اجرا کردند. 2 روز بعد از آخرین کوشش تمرینی آزمون یادداری در 5 کوشش از آزمودنی ها به عمل آمد. نتایج: نتایج تجزیه و تحلیل های آماری نشان داد که هم در مرحله اکتساب و هم در مرحله یادداری بین گروه ST و RST تفاوت معناداری وجود دارد، که این تفاوت ها به نفع گروه RST بود. نتیجه­ گیری: بنابراین، این یافته ها نشان می دهد که کلیشه وزن بر یادگیری مهارت حرکتی تاثیر معناداری دارد.   UR - https://www.jmbs.ir/article_96188.html L1 - https://www.jmbs.ir/article_96188_c8b88daab01baf9d0b39d44bdff196dd.pdf ER -