2024-03-28T13:23:12Z
https://www.jmbs.ir/?_action=export&rf=summon&issue=10759
علوم حرکتی و رفتاری
فصلنامه
2645-7806
2645-7806
1397
1
1
بررسی ارتباط بین تصویرسازی و موفقیت ورزشی با حافظه حس حرکت در دانشجویان مرد ورزشکار
محمد
مرادی نورآبادی
مهدی
سهرابی
بهمن
حسنوند
مقدمه: درک تصویرسازی و حس حرکت سازههایی روانشناختی و روانی- حرکتی هستند که بر طبق نتایج تحقیقات اخیر نقش بسزایی در عملکرد ورزشی ایفا میکنند. هدف از انجام این تحقیق ارتباط بین تصویرسازی و موفقیت ورزشی با حافظه حس حرکت در دانشجویان مرد ورزشکار بود. روش کار: روش پژوهش توصیفی و از نوع همبستگی بود. براساس نمونهگیری تصادفی ساده یکصد نفر در رشتههای مختلف والیبال34 نفر، بدمینتون و کشتی هر کدام 33 نفر از بین دانشجویان دانشگاه های کوهدشت در سال 96- 95 با میانگین سنی 94/1 ± 80/21 بطور هدفمند انتخاب شدند. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامههای مشخصات فردی، تصویرسازی، موفقیت ورزشی و همچنین آزمونهای هماهنگی دودستی حس حرکت و کنترل نیرو دست برتر استفاده شد و تجزیه تحلیل دادهها با ضریب همبستگی پیرسون، آزمون کلموگروف اسمیرنوف، آزمون دوربین _ واتسون، تحلیل رگرسیون چندگانه همزمان و آزمون تحلیل واریانس انجام شد. نتایج: یافتهها نشان داد که والیبالیستها در هر سه مولفۀ تصویرسازی، موفقیت ورزشی و حس حرکت نمرات بهتری را نسبت به سایر گروهها کسب کردند. بحث و نتیجه گیری: نتایج تحلیل واریانس بین تصویرسازی و موفقیت ورزشی با حس حرکت رابطه معناداری را نشان داد. نتایج نشان داد ورزشهای که عامل اصلی موفقیت در آنها حس حرکت دست میباشد از حس حرکت و تصویرسازی بهتری برخوردارند.
کلید واژهها: تصویرسازی حرکت
کنترل نیرو
تنظیم زاویه دست برتر
حس حرکت
ورزشکاران
2018
06
22
3
11
https://www.jmbs.ir/article_84219_df51d5217590f0855cbf171e597743ea.pdf
علوم حرکتی و رفتاری
فصلنامه
2645-7806
2645-7806
1397
1
1
رابطه بین ناهنجاریهای جسمی و آسیبهای حرکتی در دانشآموزان پسر دوره ابتدایی
باقر
مهری نژاد
حمید
فروغی پور
رضا
صابونچی
مقدمه و هدف : هدف از این پژوهش، بررسی رابطه بین ناهنجاریهای جسمی (پشت کج، پشت گود و پشت گرد، کف پای صاف، پای ضربدری، پای پرانتزی) و آسیبهای حرکتی (شکستگی، در رفتگی، پیچ خوردگی، کشیدگی، زخم و جراحت و کمر درد) در دانشآموزان پسر مدارس ابتدایی میباشد. این تحقیق که از نوع علی و پس از وقوع است، به صورت میدانی به تحلیل نتایج میپردازد. روش شناسی: جامعه آماری تحقیق شامل: کلیه دانشآموزان مقطع ابتدایی شهرستان دلفان در سال تحصیلی 97ـ96 میباشد. نمونه تحقیق که با روش تصادفی خوشهای انتخاب شده است، شامل: 400 نفر از دانشآموزان پسر (200 نفر دوره اول و 200 نفر دوره دوم) شهرستان دلفان در سال 97 ـ96میباشد. اطلاعات مورد نیاز توسط مصاحبه آسیبهای حرکتی، شامل 7 سئوال و معاینه ناهنجاری جسمی توسط تست نیویورک جمعآوری گردیده است. نتایج: براساس نتایج آزمون مجذور خی رابطه معنیداری بین پای پرانتزی و شکستگی استخوان، پشت گود و مجموع آسیبهای حرکتی، مجموع ناهنجاریهای جسمی و شکستگی استخوان، پشت گرد و پیچخوردگی مفصل، پای ضربدری و پیچ خوردگی مفصل مشاهده گردید.5/80 درصد از دانشآموزان دارای ناهنجاری جسمی بودند که بیشترین ناهنجاری در اندام فوقانی مربوط به عارضه پشت گود با 3/33 درصد و در اندام تحتانی عارضه کف پای صاف با 30 درصد بوده است8/74 درصد از دانشآموزان تاکنون در فعالیتهای حرکتی دچار آسیبدیدگی شده بودند که شایعترین آسیب جراحت و زخم موضعی با 5/36 درصد و نادرترین آن کشیدگی و پارگی عضله با 8/5 درصد بوده است. نتیجه گیری: بنابراین دانش آموزانی که ناهنجاری های جسمی دارند بیشتر آسیب می بینند. لذا اقدامات اصلاحی، انجام فعالیت های در حال انجام توصیه می شود.
آسیبهای حرکتی
ناهنجاریهای جسمی
غیرورزشکار
2018
06
22
12
17
https://www.jmbs.ir/article_84305_ae05a62fe4e93a22d0ad09cc57b2311e.pdf
علوم حرکتی و رفتاری
فصلنامه
2645-7806
2645-7806
1397
1
1
اثر هشت هفته مداخله حرکتی بر پیشرفت تحصیلی و مهارتهای حرکتی ظریف دختران دانش آموز دچار افت تحصیلی
نسیم
رسولی
دکتر عبدالله
قاسمی
مقدمه و هدف : یادگیریحرکتی،پایهومبدایادگیریهایبعدیاست. هدفازاینتحقیقبررسیمیزانتأثیربرنامهی منتخبحرکتیبرمهارت های حرکتی ظریفوپیشرفتتحصیلیدانشآموزاندچار افت تحصیلیپایهیسوم ابتداییشهرستان چالوسبودهاست. روش شناسی: روشتحقیق نیمه تجربی با روش پیش آزمون-پس آزمون با گروه کنترلاست. نمونهیپژوهش را 30 دانشآموز پایه ی سوم مقطع ابتدایی کهدچار افت تحصیلی هستند، از پنج مدرسه در شهرستان چالوستشکیلدادندکهبهصورت تصادفیدر 2گروهآزمایشوگواهجاىگرفتند و بهشکل تصادفیبهدوگروهآزمایشوکنترلتقسیمشدند. دراینطرح ازآزمونسنجشمهارتهایحرکتی برونینکس- اوزرتسکیوآزمونپیشرفتتحصیلیمحققساخته استفادهشده است. پس از انجام پیش آزمون گروه تجربی به مدت 8 هفته و در هر هفته 2 جلسه و در هر جلسه 40 دقیقه، در برنامه منتخب حرکتی شرکت کردند. در حالی که گروه کنترل به فعالیتهای روزمره خود ادامه میدادند. نتایج: نتایج آزمون تحلیل کواریانس نشان داد که بین دو گروه در متغیر پیشرفت تحصیلی و مهارتهای حرکتی ظریف که شامل هماهنگی اندام فوقانی، سرعت پاسخ دهی وکنترل بینایی بود تفاوت معنیدار آماری وجود دارد (001/0=p)، نتیجه گیری: یعنی برنامه حاضر می تواند موجب بهبود رشد مهارت های حرکتی ظریف و در نتیجه مهارت های حرکتی پایه و همچنین پیشرفت تحصیلی شود.
مهارتهای حرکتی ظریف
پیشرفت تحصیلی
افت تحصیلی
مداخله حرکتی
2018
06
22
18
28
https://www.jmbs.ir/article_84349_2d5ee3baf26df67d0b6e0e5586956c22.pdf
علوم حرکتی و رفتاری
فصلنامه
2645-7806
2645-7806
1397
1
1
تاثیر سرعت های مختلف نمایش ویدئویی بر یادگیری مهارت روپایی فوتبال
اصغر
داریی فر
دکتر فرشید
طهماسبی
فرزانه
حاتمی
هدف این پژوهش ، تعیین تاثیر سرعت های مختلف نمایش ویدئویی (50، 100 و 150 درصد) بر یادگیری مهارت روپایی فوتبال است. جامعه آماری این پژوهش همه دانش آموزان پسر پایه سوم و چهارم شهرستان دلفان بودند که بر اساس پیش شرطهای شرکت در پژوهش از بین افراد داوطلب 48 نفر به عنوان نمونه آماری مورد پژوهش انتخاب شدند. نمونه انتخاب شده در گروههای مورد نظر به صورت تصادفی گمارده شدند. تحقیق دارای پیش آزمون - پس آزمون می باشد. بعد از پس آزمون، و تکمیل پرسشنامه کارکردهای یادگیری مشاهده ای FOLQ، (کامینگ و همکاران2005)، آزمودنی ها از نظر خرده مقیاس مهارتی با روش ABBA در چهار گروه (یک گروه کنترل و سه گروه مشاهده ویدیویی الگوی ماهر) قرار می گیرند. گروه ها به ترتیب، مشاهده الگوی ویدئویی ماهر با سرعت طبیعی(100درصد)، مشاهده الگوی ویدئویی ماهر با سرعت کمتر از سرعت طبیعی(50 درصد)، مشاهده الگوی ویدئویی ماهر با سرعت بالاتر از سرعت طبیعی(150درصد) و گروه کنترل خواهند بود. تمرین 8 جلسه به صورت یک روز در میان انجام می گیرد.
سرعت های مختلف
نمایش ویدئویی
یادگیری
مهارت
روپایی فوتبال
2018
06
22
29
37
https://www.jmbs.ir/article_84390_4b301cb20189a727079613158786edec.pdf
علوم حرکتی و رفتاری
فصلنامه
2645-7806
2645-7806
1397
1
1
ارتباط رشد الگوهای بنیادی کنترل شئ با مولفه های آمادگی جسمانی مرتبط با سلامت کودکان
مهدی
تاراجیان
مهدی
روزبهانی
هدف از این مطالعه بررسی ارتباط رشد الگوهای بنیادی کنترل شئ با مولفه های آمادگی جسمانی مرتبط با سلامت کودکان دانشآموزان پسر 7 تا 9 ساله بود. نمونه آماری مشتمل بر 388 شرکت کننده داوطلب بود. رشد الگوهای بنیادی با استفاده از آزمون اولریخ و مولفه های آمادگی جسمانی مرتبط با سلامت کودکان با استفاده از آزمون های دوی 540متر ، آزمون کشش بارفیکس اصلاح شده و آزمون دراز نشست اصلاح شده اندازه گیری شد. آزمون رشد حرکتی درشت اولریخ ویرایش دوم (2000) نسخه اصلاح شده ابزاری است توسط دکتر بورلی دی اولریخ (1985) به عنوان وسیلهای جهت ارزیابی مهارتهای حرکتی منتخب در کودکان 3 تا 10 ساله و بالاترساخته شد است. مهارتهای کنترل شی و جابجایی منتخب یک آزمون 12 موردی را تشکیل میدهند. مهارتهای جابجایی شامل دویدن، چهارنعل رفتن، لیلی کردن، جهیدن، پرش طول، سرخوردن است، مهارت دستکاری شامل ضربه زدن باپا، پرتاب در حالت دست بالای شانه، غلتاندن شیء از حالت پایین شانه است. آزمون همبستگی رواسپیرومن نشان داد که رشد الگوهای بنیادی کنترل شئ با مولفه های آمادگی جسمانی ارتباط معنا داری دارد (05/0p≤ ). بنابراین کودکانی که رشد الگوهای بنیادی بیشتری را تجربه کرده اند از آمادگی جسمانی مرتبط با سلامت بیشتری برخوردار بودند.
الگوهای حرکتی بنیادی
الگوهای کنترل شئ
آمادگی جسمانی
کودکان
2018
06
22
38
45
https://www.jmbs.ir/article_84393_8beaf2bc9e1911d01167bcecb0d9c93f.pdf
علوم حرکتی و رفتاری
فصلنامه
2645-7806
2645-7806
1397
1
1
بررسی رابطه استفاده از فضای مجازی با افسردگی، صمیمیت در خانواده و رضایت از زندگی در زنان خانه دار
بی تا
عظیم پور
حسن
امیری
پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه بین استفاده از فضای مجازی با افسردگی، صمیمیت در خانواده و رضایت زندگی در زنان خانه شهر کرمانشاه انجام شد. جامعه آماری پژوهش زنان خانهدار شهر کرمانشاه و روش نمونهگیری فرمول کوکران است که با استفاده از فرمول کوکران 170 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار پژوهش شامل: پرسش نامه افسردگی بک (1961) پرسشنامه رضایت از زندگی دینر (۱۹۸5)، پرسشنامه صمیمیت واکر و تامپسون (۱۹۸۸) ، پرسشنامه اعتیاد به اینترنت یانگ(۱۹۸۸) بود. نتایج نشان داد شیوه استفاده مساله ساز از اینترنت 7/21 درصد بود. تفاوت معنادار میان کاربران عادی و کاربران با استفاده مساله ساز از فضای سایبر ، از نظر افسردگی کلی و نیز مولفه های غمگینی و ناراحتی های جسمانی، خود انگاره منفی، بد بینی، گناه خویشتن، بی حالی و انزوا، وجود داشت. استفاده مساله ساز از فضای سایبر، یکی از عوامل خطر ساز عمده برای سلامتی خلقی زنان خانه است. و خطر اختلال افسردگی در زنان خانه را افزیش میدهد. از این رو مداخله های شناختی – رفتاری با هدف تغییر الگوهای استفاده مساله ساز از فضای سایبر به استفاده مطمئن از آن، برای پیشگیری از اختلال های خلقی در نو جوانان ،ضروری است.
فضای مجازی
افسردگی
صمیمیت در خانواده
رضایت از زندگی
زنان خانه دار
2018
06
22
46
52
https://www.jmbs.ir/article_84439_5b6c5258ba4b69d71126afeb5c2c36bc.pdf
علوم حرکتی و رفتاری
فصلنامه
2645-7806
2645-7806
1397
1
1
رابطه ویژگیهای شخصیتی با انگیزش پیشرفت از طریق واسطه گری هوش هیجانی و عزت نفس در دانش آموزان
ابراهیم
یعقوب زاده
سیده مریم
پورمحمدی
هدف مطالعه حاضر الگوی ساختاری تاثیر ویژگی های شخصیتی روی انگیزش پیشرفت با تاکید بر نقش میانجیگر هوش هیجانی و عزت نفس بود. نمونه مطالعه شامل 302 دانش آموز در خرم آباد بود، که بوسیله نمونهگیری خوشه ای انتخاب شدند. داده ها با استفاده از پرسشنامه ویژگی های شخصیتی مک گری و کاستا (1985)، پرسشنامه هوش هیجانی شات توسط شات و همکاران (1998)، مقیاس عزت نفس روزنبرگ (1965) و پرسشنامه انگیزش پیشرفت هرمنس جمعآوری شد. مدل معادلات ساختاری (SEM) به عنوان یک روش آماری برای تحلیل دادههای مطالعه به کار برده شد. نتایج آزمون میانجیگری به وسیله روش بوت استراپ نشان دهنده معنیداری نقش میانجیگر هوش هیجانی و عزت نفس در رابطه ویژگی های شخصیتی و انگیزش پیشرفت بود. بنابراین، متغیرهای عزت نفس و هوش هیجانی در رابطهالگوی ویژگیهای شخصیتی و انگیزش پیشرفت به عنوان متغیرهای میانجی عمل میکنند .هوش هیجانی مؤلفه ای مهم در سلامت و بهداشت روان فرد،است.
ویژگی های شخصیتی
هوش هیجانی
عزت نفس
انگیزش پیشرفت
2018
06
22
53
64
https://www.jmbs.ir/article_84440_8743df19fbdd55da2f12b452ea159ffe.pdf
علوم حرکتی و رفتاری
فصلنامه
2645-7806
2645-7806
1397
1
1
مقایسه تاثیر دو نوع ماساژ سوئدی و شیاتسو بر سندروم گیر افتادگی شانه والیبالیست های مرد
محمد
جهانی منفرد
بیژن
گودرزی
مقدمه و هدف : هدف از مطالعه حاضر مقایسه تاثیرات دو نوع ماساژ سوئدی و شیاتسو بر سندروم گیر افتادگی شانه والیبالیست های مرد بود. روش شناسی: شرکت کنندگان 36 نفرکه مبتلا به سندرم گیر افتادگی شانه بودند انتخاب و بصورت تصادفی به 3 گروه (n=12) تقسیم شدند. پروتکل برنامه ماساژ در شش هفته و هر هفته دو جلسه 60 دقیقه ای اجرا شد. فعالیت های ماساژ شامل استروکینگ سطحی، ماساژ افلوراژ (نوازشی)، ماساژ پتریساژ (ورز دادن)، ماساژ پرکاشن (ضربه ای)، ضربه زدن با لبه دست و در ماساژ شیاتسو شامل نقاط ضد درد در ناحیه کمر بند شانه بود . نتایج: نتایج حاصل از آزمون t نشان داد برنامه ماساژ سوئدی و شیاتسو برکاهش ناتوانی مفصل والیبالیست های مرد مبتلا به سندرم گیر افتادگی شانه اثر دارد. همچنین بین گروه ماساژ سوئدی و شیاتسو بر کاهش ناتواتی مفصل والیبالیست های مرد مبتلا به سندرم گیر افتادگی شانه تفاوت معنادار وجود دارد. علاوه براین نتایج نشان داد برنامه ماساژ شیاتسو بیش از ماساژسوئدی بر ناتوانی شانه والیبالیست های مرد مبتلا به سندرم گیر افتادگی شانه اثر دارد نتیجه گیری : .بنابراین جهت کاهش ناتوانی و کاهش هزینه های درمان این دو روش ماساژ توصیه می شود. مخصوصا ماساژ سوئدی ، با افزایش دامنه حرکتی و رفع اسپاسم های عضلانی نقش موثری در کاهش دردها و ناراحتیهای موقتی دارد و ، می تواند پیش زمینه ناراحتی را مرتفع سازد.
سندرم گیر افتادگی شانه
ماساژ سوئدی
ماساژ شیاتسو
2018
06
22
65
72
https://www.jmbs.ir/article_85617_ebf605c148662a43b868c13061717f54.pdf