2024-03-28T13:53:50Z
https://www.jmbs.ir/?_action=export&rf=summon&issue=13943
علوم حرکتی و رفتاری
فصلنامه
2645-7806
2645-7806
1398
2
4
ارتباط سرسختی ذهنی و مهارتهای روانی در تکواندوکاران غیرنخبه
سحر
زارعی
زهرا
سلمان
محمود
محبی
مقدمه و هدف: هدف از پژوهش حاضر بررسی ارتباط سرسختی ذهنی و مهارتهای روانی در تکواندوکاران غیرنخبه بود. روششناسی: طرح این پژوهش همبستگی مقطعی و جامعۀ آماری آن تکواندوکاران شهرستان اسلامشهر بودند نمونه پژوهش 80 ورزشکار با میانگین سنی (50/4 ± 50/20) بودند که با روش هدفمند انتخاب شدند و پرسشنامه های سرسختی ذهنی (شیرد و همکاران، 2009) و مهارتهای روانی (بوش و سالملا، 2002) را تکمیل نمودند. دادهها از طریق آزمونهای آماری همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه به روش همزمان تحلیل شد.نتایج: تحلیل دادهها نشان داد که بین سرسختی ذهنی و مهارتهای روانی (پایه، روانتنی و شناختی) همبستگی مثبتی وجود دارد، نتایج تحلیل رگرسیون نشان داد که سرسختی ذهنی 50 درصد از واریانس مهارتهای روانی کل را پیشبینی میکنند (05/0p≤). نتیجهگیری: بر اساس یافتههای حاضر به نظر میرسد، سرسختی ذهنی نقش مهمی در انتخاب مهارتهای روانی ایفاء میکنند و سطوح مهارتهای روانی مورداستفاده تکواندوکاران متناسب با این وِیژگی میباشد.
مهارتهای پایه
مهارتهای روانتنی
مهارتهای شناختی
ورزشکاران تکواندو
سرسختی ذهنی
2019
12
22
262
271
https://www.jmbs.ir/article_96116_0421ece9cf0e7ab0f057b34432443c86.pdf
علوم حرکتی و رفتاری
فصلنامه
2645-7806
2645-7806
1398
2
4
رابطة نگرش نسبت به درس تربیت بدنی با مشارکت در رویدادهای ورزشی مدارس در میان دانش آموزان اقلیم کردستان عراق
محمد سعید
کیانی
کیوان
شعبانی مقدم
لیلا
نظری
نبیل
موسی
هدف از انجام این تحقیق، بررسی نگرش دانشآموزان مقاطع راهنمایی و دبیرستان اقلیم کردستان عراق نسبت به درس تربیتبدنی و نرخ مشارکت آنها در رویدادهای ورزشی مدارس بود. جامعه آماری پژوهش حاضر را کلیه دانشآموزان راهنمایی و دبیرستان اقلیم کردستان عراق تشکیل میداد و برای نمونهگیری از روش نمونهگیری تصادفی خوشهای استفاده شد. نمونه مورد بررسی شامل 826 نفر بود که از این تعداد 389 نفر پسر و 437 نفر دختر بودند. از یک پرسشنامه محققساخته سه بخشی برای گردآوری دادهها استفاده شد. برای تجزیه و تحلیل دادهها، از آمار توصیفی و استنباطی (کلموگروف اسمیرنوف، خیدو، ضریب همبستگی پیرسون، آنالیز واریانس و آزمون تعقیبی توکی) استفاده شد. نتایج تحقیق نشان داد که بین مشارکت در رویدادهای ورزشی با نگرش به درس تربیت-بدنی رابطه وجود دارد، ولی بین میزان مهارت در فعالیتهای ورزشی و همچنین، بین علاقهمندی به فعالیتهای ورزشی و نگرش به درس تربیتبدنی در دانشآموزان رابطه معناداری وجود نداشت. در نهایت، بین میزان تمرین ورزشی در خارج از مدرسه و نگرش به درس تربیتبدنی، همبستگی معناداری مشاهده شد و گروهی که به شکل روزانه در خارج از مدرسه تمرین ورزشی داشت، نسبت به گروهی که تمرین نداشتند، نگرش مناسبتری به درس تربیتبدنی داشتند.
نگرش
دانش آموزان
تربیت بدنی
مشارکت
رویدادهای ورزشی
2019
12
22
272
282
https://www.jmbs.ir/article_97327_7d96e883c2d4ac967593aaa2d578bcf9.pdf
علوم حرکتی و رفتاری
فصلنامه
2645-7806
2645-7806
1398
2
4
مقایسه آمیخته بازاریابی برندهای پوشاک ورزشی داخلی و خارجی
رضا
حیدری
امین
دهقان قهفرخی
ابراهیم
علیدوست قهفرخی
مقدمه و هدف: امروزه تمام کسبکارها به نحوی با آمیخته بازاریابی در ارتباط هستند و کسب و کارهای ورزشی نیز از این امر مستثنی نیستند و لذا هدف از انجام این پژوهش مقایسه آمیخته بازاریابی پوشاک ورزشی داخلی و خارجی است.روششناسی: روش انجام تحقیق از نوع توصیفی ـ پیمایشی و کاربردی میباشد. جامعه و نمونه آماری شامل مشتریانی است که حداقل یکبار از نمایندگیهای مجاز برندهای ورزشی داخلی و خارجی پوشاک ورزشی خرید کردهاند. با توجه فرمول کوکران حداقل تعداد نمونه مورد نیاز 363 برآوردشد. برای گردآوری دادهها از پرسشنامه آمیختهبازاریابی زمانیدادانه و همکاران(1394) استفاده شد. روایی پرسشنامه توسط 7 تن از اساتید مدیریت ورزشی بررسی شد. برای سنجش پایایی پرسشنامه از روش ضریب آلفای کرونباخ استفاده گردید که در نهایت ضریب آلفای کروباخ برای عناصر محصول(77/.)، قیمت(85/.)، توزیع(80/.) و ترویج(78/.) به دست آمد. تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از آمار توصیفی(جداول فراوانی، میانگین و انحراف معیار) و آمار استنباطی(آزمون t مستقل و آزمون آزمون کلموگروف-اسمیرنوف برای بررسی طبیعی بودن توزیع دادهها) انجام شد. تحلیلهای آماری توسط نرمافزار SPSS انجام شد.نتایج: نتایج نشان داد که بین آمیختهبازاریابی برندهای پوشاک ورزشی داخلی و خارجی تفاوت معناداری وجود دارد؛ به طوری که با توجه به میانگینها برندهای خارجی از وضعیت بهتری برخوردارند. نتیجهگیری: تولیدکنندگان داخلی میتوانند با الگوبرداری از برندهای خارجی و تولید پوشاک باکیفیت و متنوع، قیمتگذاری منصفانه، تبلیغات متنوع و تاسیس فروشگاههای انحصاری، برند خود را ارتقاء دهند.
آمیخته بازاریابی
برند
پوشاک ورزشی
قیمتگذاری
تبلیغات
2019
12
22
283
298
https://www.jmbs.ir/article_99444_711aa91b25be94f91495792d4a9f46e1.pdf
علوم حرکتی و رفتاری
فصلنامه
2645-7806
2645-7806
1398
2
4
تأثیر آموزش نوروفیدبک و دستورالعمل های کانون توجه بر دقت و مسافت پرتاب فریزبی بازیکنان مبتدی
مریم
احمدی
ناهید
شتاب بوشهری
محمد رضا
دوستان
هدف: هدف از تحقیق حاضر، تأثیر آموزش نوروفیدبک و دستورالعمل های کانون توجه بر دقت و مسافت پرتاب فریزبی بازیکنان مبتدی میباشد. روش شناسی: روش انجام این پژوهش نیمه تجربی با 6 گروه (گروه آموزش نوروفیدبک ، گروه آموزش نوروفیدبک همراه توجه بیرونی، آموزش نوروفیدبک همراه با توجه درونی، گروه کانون توجه درونی، گروه کانون توجه بیرونی، گروه خنثی بدون دستورالعمل کانون توجه و آموزش نوروفیدبک) به صورت پیش آزمون و پس آزمون بود. ابزار های مورد استفاده در این پژوهش یک دستگاه نوروفیدبک چهار کاناله و دیسک مخصوص فریزبی بود. برای این منظور تعداد 60 نفر دانشجوی دختر دانشگاه شهید چمران اهواز به صورت در دسترس و هدفمند به عنوان نمونه تحقیق انتخاب شدند. تحقیق شامل، پیش آزمون، پس آزمون، یادداری و انتقال بود. یافته ها: نتایج نشان داد که در همه مراحل بین گروه های تحقیق تفاوت معناداری وجود دارد. در بعد مسافت، در همه مراحل، گروه توجه درونی عملکرد بهتری را از خود نشان داد؛ اما در بعد دقت در همه مراحل گروه نوروفیدبک+توجه درونی بهتر از سایر گروه ها بود. نتیجه گیری: در کل نتایج این تحقیق نشان داد که، تعامل نوروفیدبک+کانون توجه نیز بر یادگیری پرتاب فریزبی تاثیر معناداری دارد.
یادگیری
نوروفیدبک
کانون توجه
مسافت
پرتاب فریزبی
2019
12
22
299
316
https://www.jmbs.ir/article_97328_e9bfa83aa60a2e9ded89be94c798452f.pdf
علوم حرکتی و رفتاری
فصلنامه
2645-7806
2645-7806
1398
2
4
تأثیر هشت هفته تمرین هوازی همراه با مصرف پروپولیس بر پراکسیداسیون لیپیدی بر روی مردان چاق
بهمن
حسنوند
یونس
سیف
مقدمه: از پژوهش حاضر بررسی تأثیر هشت هفته تمرین هوازی همراه با مصرف پروپولیس بر پراکسیداسیون لیپیدی بر روی مردان چاق بود. روش تحقیق: از نوع نیمه تجربی و با طرح سه گروه تجربی و یک گروه کنترل به روش پیش آزمون و پس آزمون بود. تعداد 38 نفر به روش تصادفی ساده انتخاب شدند که به طور تصادفی به چهار گروه نه نفر تمرینات هوازی، مکمل پروپولیس، تمرینات هوازی+ مکمل سازی پروپولیس و گروه کنترل تقسیم شدند. بعد از انتخاب نمونه آماری، ازمودنی ها به طور تصادفی در چهار گروه (گروه تمرینات هوازی، گروه دارونما، گروه تمرینات هوازی +مصرف مکمل و گروه کنترل) قرار گرفتند. برای دستیابی به این هدف از پرسشنامه اطلاعات فردی و سوابق پزشکی – ورزشی استفاده شد. سپس قد و وزن اندازه گیری شد بعد از روز جلسه اصلی پس از اخذ اولین نمونه خونی به عنوان پیش آزمون، گروه اول هشت هفته در تمرینات هوازی شرکت کردند. گروه مصرف کننده مکمل و گروه دارونما به ترتیب دو قرص 500 میلی گرم مکمل پروپولیس و دارونما را به صورت دوبار در روز مصرف کردند. نتایج: نشان داد که تمرینات هوازی به همراه مصرف پروپولیس موجب کاهش کلسترول، تری گلیسیرید و مالون دی آلدهید مردان چاق غیرفعال شده است ولی تاثیری بر گلوتاتیون ندارد.
تمرینات هوازی
پروپولیس
پروفایلهای لیپیدی
مالون دی الدهید
گلوتاتیون
2019
12
22
317
328
https://www.jmbs.ir/article_99715_222d956e892efb9c56c2a94286ebe178.pdf
علوم حرکتی و رفتاری
فصلنامه
2645-7806
2645-7806
1398
2
4
رابطه بین جهت گیری ورزشی و اضطراب رقابتی در رشتههای تیمی و انفرادی
محبوبه
غیور
محمدهادی
رسالتی
مریم
رضایی
مقدمه و هدف: هدف پژوهش، بررسی رابطة جهت گیری ورزشی و اضطراب رقابتی در رشتههای تیمی و انفرادی دختران شرکت کننده در سیزدهمین المپیاد ورزشی دانشگاههای علوم پزشکی (1396) که در استان چهار محال بختیاری برگزار شد، بود.روش شناسی: 131 نفر آزمودنی با متوسط سن (3/2 2/22) تصادفی انتخاب شدند. آزمونها، جهت گیری ورزشی و اضطراب رقابتی را پیش بینی میکرد. این آزمودنیها شرکت کنندگان در المپیاد ورزشی دانشگاههای علوم پزشکی بودند.نتایج: بین سن و اضطراب رقابتی تفاوت معناداری وجود دارد. در نتیجه با افزایش سن اضطراب رقابتی کاهش مییابد. از نتایج آماری مشخص شد که بین سن و اضطراب رقابتی رابطة معناداری وجود دارد و تعیین شد گروه های انفرادی و تیمی از نظر اضطراب رقابتی و نوع جهت گیری ورزشی باهم متفاوتند. همچنین بین سن و اضطراب رقابتی تفاوت معناداری وجود دارد و بین اضطراب رقابتی و هدف مندی نیز اختلاف معناداری وجود دارد. در نتیجه بین اضطراب رقابتی و فاکتورهای جهت گیری ورزشی تفاوت معناداری وجود ندارد.
جهت گیری ورزشی
اضطراب رقابتی
رقابت طلبی
تمایل به پیروزی
هدف گرایی
2019
12
22
330
337
https://www.jmbs.ir/article_99523_20627596b83837f4a3cc70d4761d2462.pdf
علوم حرکتی و رفتاری
فصلنامه
2645-7806
2645-7806
1398
2
4
مقایسه تاثیرتمرین مهارتهای باز و بسته بر کارکردهای اجرایی کودکان مبتلا به اختلال نارسایی توجه / بیش فعالی
محمد
جلیلوند
رضوان
سوری
چکیدهمقدمه و هدف: اختلال نارسایی توجه / بیش فعالی با مشکلات زیادی در کارکردهای اجرایی همراه است. اثر فعالیت های بدنی با نیازهای ادراکی متفاوت بر بهبود این فاکتورها بررسی نشده است. با توجه به نیازهای فیزیولوژیکی و شناختی متفاوت تمرینات حرکتی باز و بسته، هدف پژوهش حاضر بررسی تاثیر تمرینات باز و بسته بر توجه پایدار و حافظه کاری این کودکان بود. روش شناسی: پژوهش حاضر نیمه تجربی با طرح پیش آزمون و پس آزمون بود. 30 کودک دارای اختلال نارسایی توجه / بیش فعالی شهرستان کرمانشاه به صورت تصادفی در دو گروه تمرینی باز و بسته قراد گرفتند. قبل از اجرای پروتکل تمرینی از کلیه شرکت کنندگان آزمون هوش وکسلر و پیش آزمون توجه پایدار و حافظه کاری گرفته شد. شرکت کنندگان هر گروه به مدت 12 هفته و هر هفته سه جلسه یک ساعته تمرینات مخصوص به خود را انجام دادند. ابزار مورد استفاده در پژوهش شامل آزمون هوش وکسلر کودکان، آزمون عملکرد پیوسته و آزمون حافظه کاری ان-بک بود. چهت تجزیه و تحلیل داده ها از آزمون تحلیل کوواریانس در spss23 استفاده شد. یافته ها: نتایج پژوهش نشان داد که بین دو گروه تمرینی در نمرات توجه پایدار و حافظه کاری در پس آزمون تفاوت معناداری وجود داشت. نتیجه گیری: بنابراین می توان گفت تمرینات مهارت باز باعث بهبود توجه پایدار و حافظه کاری نسبت به تمرینات مهارت بسته شد.
اختلال نارسایی توجه / بیش فعالی
مهارتهای باز
مهارتهای بسته
توجه پایدار
حافظه
2019
12
22
338
348
https://www.jmbs.ir/article_99532_ca10697b951c66f4006c26aa40dbbef5.pdf
علوم حرکتی و رفتاری
فصلنامه
2645-7806
2645-7806
1398
2
4
تأثیر چهار هفته تمرینات اصلاحی و الاستیک باند بر زاویه کرانیوورتبرال گردنی و فاکتورهای منتخب سردردهای گردنی در زنان شهر کرمان
عبدالحمید
دانشجو
اسماء
شمس الدینی فرد
منصور
صاحب الزمانی
سابقه و هدف :هدف از این مطالعه بررسی تأثیر چهار هفته تمرینات اصلاحی و الاستیک باند بر زاویه کرانیوورتبرال گردنی و فاکتورهای منتخب سردردهای گردنی در زنان شهر کرمان می باشد.مواد و روش ها: در این مطالعه نیمه تجربی 24 بیمار مبتلا به سردرد گردنی که دارای پوزیشن سر به جلو بودند (میانگین ± انحراف استاندارد: سن 9/8 ± 4/33 سال، وزن 10 ± 7/63 کیلوگرم، قد 1/0 ± 6/1 متر) به صورت هدفمند انتخاب و تصادفی در دو گروه تمرینات اصلاحی و تمرینات الاستیک باند قرارگرفتند. زاویه کرانیوورتبرال، تواتر، شدت، مدت زمان سردرد و ناتوانی ناشی از درد گردن قبل و یک هفته بعد از مداخله ارزیابی شد. برای اندازه گیری داده ها از آزمون های آماری اندازه گیری مکرر ترکیبیآنوا، ویلکاکسون و یو من ویتنی استفاده شد.یافته ها: نتایج آزمون ها نشان داد که فاکتور های تواتر، شدت، مدت زمان، ناتوانی ناشی از دردهای گردنی و زاویه کرانیوورتبرال تفاوت معنی داری بین پیش آزمون و پس آزمون داشتند ( 05/0>P). در تمامی فاکتورها به جز مدت زمان، تفاوت معنی داری بین گروه ها مشاهده نشد ( 05/0 P>).نتیجه گیری: تمرینات الاستیک باند و تمرینات اصلاحی هر دو روشهای مناسب برای بهبود فاکتور های سردرد و ناتوانی ناشی از دردهای گردنی و زاویه کرانیوورتبرال می باشند. اما به نظر می رسد چهار هفته تمرینات اصلاحی و الاستیک باند نمی تواند تفاوت مشهودی در بین گروه ها ایجاد کند و توصیه می شود که اینگونه تمرینات با مدت زمان بیشتر از چهار هفته مورد استفاده قرار گیرند.
سردرد گردنی
وضعیت سر به جلو
زاویه کرانیوورتبرال
2019
12
22
349
362
https://www.jmbs.ir/article_96491_57b867adf39a9aa8824e44c3bae7165b.pdf
علوم حرکتی و رفتاری
فصلنامه
2645-7806
2645-7806
1398
2
4
شناسایی و اولویت بندی فرصت های بازاریابی گردشگری ورزشی شهرستان درگز
معصومه
حسنی
احسان
اسداللهی
حسن
فهیم دوین
هدف تحقیق حاضر شناسایی و اولویت بندی فرصت های بازاریابی گردشگری ورزشی شهرستان درگز بود. این پژوهش به دلیل مطالعه موردی بودن و ارائه راهکار، در دسته تحقیقات کاربردی جای می گیرد. از نظر ماهیت پژوهش آمیخته است. در بخش کیفی جامعه آماری شامل متخصصان بازاریابی ورزشی، اساتید مدیریت ورزشی و خبرگان حوزه گردشگری ورزشی بود که شیوه نمونه گیری به صورت هدفمند بود و در مجموع ۱۰ مصاحبه انجام شد تا داده ها به اشباع نظری رسیدند. جامعه آماری در بخش کمی همان جامعه بخش کیفی بعلاوه ورزشکاران و مربیان، مسئولین و مدیران ورزشی شهرستان درگز و دانشجویان تحصیلات تکمیلی رشته های تربیت بدنی، مدیریت، گردشگری و بازاریابی به تعداد ۱۵۶نفر بودند. در بخش کیفی از روش تحلیل مضمون و در بخش کمی از آزمون های تحلیل عاملی اکتشافی و آزمون رتبه بندی فریدمن استفاده شد. بر مبنای یافته ها ۲۸ فرصت گردشگری ورزشی و ۱۷ راهکار بازاریابی بر مبنای فرصت های گردشگری ورزشی در شهرستان درگز شناسایی شد. با توجه به یافته های تحلیل عاملی اکتشافی با چرخش واریماکس ۵ عامل اصلی شناسایی شد که شامل خدمات گردشگری، فرصت های طبیعی، محیط فرهنگی، محیط فنی و اقتصادی و محیط جغرافیایی بود.
بازاریابی
خدمات گردشگری
فرصت های طبیعی
محیط گردشگری
2019
12
22