دکتر مهدی تاراجیانعلوم حرکتی و رفتاری2645-78061220181122From watching sports events to action motives (Asian Case Study Incheon 2014 Korea)از تماشای تلویزیونی رویدادهای ورزشی تا انگیزه عمل( مطالعه موردی رویدادهای آسیایی اینچئون 2014کره )738685859FAبهروز زینتی1. دانشجوی دکتری مدیریت ورزشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد بروجرددکتر حمید فروغی پور2. استاد یار گروه مدیریت ورزشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد بروجرداکرم رضاییانآموزگار مدارس ابتدایی، آموزش و پرورش شهرستان دلفانJournal Article20181030Introduction & Purpose: The aim of the current study was to investigate the role of watching Korean Incheon 2014 Asian Games on Television on the attitudes of athletes watching the events on television. The research was a descriptive type whose research population included athletes in Lorestan Province<br /> Methodology: A number of statistical tests including Kolmogroph – Smirnoph Test to test normal distribution of the data , KMO Test to test representativeness , Kroit Bart Let to test significant relationship of the data, Factor Analysis to identify variables , and T-test research hypotheses were used . In current research , regarding research literature , theoretical foundations and guidance of instructors the researcher-made questionnaire was used in study and distributed among 379 people as research sample , using clustering sampling and simple randomized sampling, on the basis of Morgan Table . <br /> Results: , the results of research hypotheses associated with the role of gender , the way of watching television by athletes and changes in attitudes of viewers indicated a significant difference implying that individual differences result in assuming different roles .<br /> Conclusion: Concerning the role of activity type and watching these events no significant difference was observed meaning that there is no significant different between athletic exercises of the athletes and attitude changeمقدمه و هدف : هدف از انجام این پژوهش بررسی نقش تماشای تلویزیونی بازیهای آسیایی اینچئون 2014کره برروی نگرش ورزشکاران تماشاگرتلویزیونی این رویدادها بود.<br /> روش شناسی: این تحقیق از نوع توصیفیو جامعه آماری آن را ورزشکاران استان لرستان تشکیل داده اند . پرسشنامه ای محقق ساخته تدوین وطبق جدول مورگان در بین 379 نفر به عنوان نمونه به صورت نمونه گیری خوشه ای و سپس بر حسب تصادفی ساده توزیع گردیده است <br /> نتایج: بررسی نتایج نشان داد که کلیه متغیر ها به لحاظ داشتن بار عاملی بالا در 9 حیطه دسته بندی شدند که عامل نگرش به توسعه اقتصادی و گردشگری ورزشی،در اولویت اول با مقدار ویژه (598/11 ) و عاملنگرش به توسعه و حفاظت از میراث فرهنگی با مقدار ویژه (994/5) در رتبه آخر این عوامل استخراجی قرار گرفت . تعداد عامل های استخراج شده بوسیله معیار (مقدار ویژه بزرگتر از 1 (یک) تعیین گشته و این مولفه ها 288/72درصد کل واریانس را تبیین نموده اند. علاوه بر این ،نتایج حاصل از فرضیات مربوط به نقش جنسیت و نحوه تماشای تلویزیونی ورزشکاران و تغیر در نگرشهای تماشاگران ، تفاوت معنی داری را نشان دادند<br /> نتیجه گیری : به این مضمون که تفاوتهای فردی باعث پذیرش نقشهای متفاوت می باشند، اما در زمینه نوع فعالیت ورزشی و نقش تماشای این رویدادها تفاوت معنی داری مشاهده نشده است ،یعنی بین نوع فعالیت ورزشی تماشاگران و تغیر نگرش تفاوت معنی داری وجود نداردhttps://www.jmbs.ir/article_85859_53888cbdd060af97f8208882d33b5189.pdfدکتر مهدی تاراجیانعلوم حرکتی و رفتاری2645-78061220181122Prediction levels based on predicted body image and early maladaptive Schemaپیش بینی تصویر بدن و سطوح خودانتقادگری بر مبنای طرحواره های ناسازگار اولیه879685811FAراضیه حسینیدانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمانشاهدکتر کریم افشاری نیادانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمانشاهJournal Article20180910Introduction & Purpose: The purpose of this study was to predict body image and self-examination levels based on early maladaptive schemas of married students of Kermanshah Uni-versity of Azad University that was in the academic year 1995-96.<br /> Methodology: The statistical society consists of married students of Kermanshah Azad Universi-ty, which is in the academic year 1995-96. The sample size was 200 students.The questionnaire of the multidimensional self-relationship ques-tionnaire (Kash, 1990), Yang's maladaptive schemas questionnaire, and self-assessment scale scale questionnaire (Thompson and Zurrof 2004) were used for data collection.<br /> Results: Growth patterns were measured using the Ulrich test and physical fitness components related to children's health using 540 m long tests, modified flexural tensile test and modified length test. The Ulrich Durable Motor Growth Test (2000) is a revised instrument by Dr. Beverly D Orlech (1985) as a tool for evaluating selected motor skills in children aged 3 to 10 years and older. Object-control skills and selected displacements make up a 12-item test. Moving skills include running, quadrangling, licking, jumping, jumping, sliding, manipulation skills including knocking down, throwing at the upper hand side of the shoulder, rolling the object from the bot-tom of the shoulder.<br /> Conclusion: The presence of maladaptive cognitive schemas may differentiate between those who are self-satisfied with the body image and those who have little or no body image. Having pessimistic views about the image of our bodies and ourselves, causes negative emotions and reduces the person's coping power with negative thoughts.مقدمه و هدف : هدف این پژوهش پیشبینی تصویر بدن و سطوح خودانتقادی بر مبنای طرحوارههای ناسازگار اولیه دانشجویان متاهل دانشگاه آزاد کرمانشاه که در سال تحصیلی 95 – 96 بود. <br /> روش شناسی: جامعه ی آماری مشتمل بر دانشجویان متاهل دانشگاه آزاد کرمانشاه که در سال تحصیلی 95 – 96 مشغول تحصل می باشد. حجم نمونه مورد پژوهش 200 دانشجو بود. از پرسشنامه روابط چند بعدی بدن- خود (کش، ۱۹۹۰) پرسشنامه طرحواره ناسازگار یانگ، و پرسشنامه مقیاس سطوح خودانتقاد ( تامپسون و زوروف2004،) برای گردآوری داده هااستفاده شد. <br /> نتایج: نتایج ضریب همبستگی و تحلیل رگرسیون نشان داد بین طرحواره های ناسازگار اولیه با تصویر بدن و خود انتقاد گری در دانشجویان متاهل رابطة منفی وجود دارد. طرحواره های ناسازگار اولیه یکی از مهمترین پیش بین های تصویر بدن و خود انتقاد گری است . <br /> نتیجه گیری : حضور طرحواره های شناختی ناسازگار ممکن است بین افرادی که از تصویر بدن و خود راضی هستند و آنهایی که از تصویر بدن و خود رضایت کمی دارند تمایز ایجاد کند. وجود دیدگاههای بدبینانه نسبت به تصویر بدن و خود ، موجب فراخوانی هیجانات منفی شده و به کاهش توان مقابلة شخص با افکار منفی منجر می شود.https://www.jmbs.ir/article_85811_9c444b3fe53b3db052c0bfae4257d0f9.pdfدکتر مهدی تاراجیانعلوم حرکتی و رفتاری2645-78061220181122The Effectiveness of Emotion Regulation Strategies Training on Anger Control and Impulsivity Decrease of Adolescents With Conduct Disorderاثربخشی آموزش راهبردهای نظم جویی فرآیندی هیجان در کنترل خشم و کاهش تکانشگری نوجوانان مبتلا به اختلال سلوک9711086895FAسجاد ناصری نیاکارشناس ارشد روانشناسی بالینی کودک و نوجوان، دانشگاه خوارزمی، کرجnaserisajad23@gmail.محمد مهدی سهرابی فردکارشناسی ارشد روانشناسی بالینی ، دانشگاه آزاد اسلامی واحد خوراسگان، اصفهاندکتر محمد دکتر حاتمی3. دانشیار، گروه روانشناسی بالینی، دانشگاه خوارزمی تهرانآذر صمدی فر4. کارشناسی ارشد مشاوره خانواده، دانشگاه شهید چمران اهوازJournal Article20180924Introduction & Purpose : This study was to determine the effectiveness of emotion regula-tion strategies training on control anger and impulsivity decreas of adolescents correctional center in Khorramabad city.<br /> Methodology: The research method is pretest- posttest- follow up whit a control group. The sample consisted of 30 men adolescents with conduct disorder in khorramabad correction cen-ter who were selected by convenience sampling and randomly assigned to control and exper-imental groups. The experimental group received the gross model emotion regulation strate-gies for ten sessions, while the control group did not receive any intervention until the end of the project. The data were collected from the barratt impulsivity scale and spielberger anger inventory and for analysis, multivariate analysis of covariance was used.<br /> Results : The results showed that emotion regulation strategies training controlled anger and decreased impulsivity in the experimental group.<br /> Conclusion : The emotion regulation strategies training is usful applied practice in treatment of conduct disorder.مقدمه و هدف : هدف پژوهش حاضر تعیین اثربخشی راهبردهای نظم جویی فرآیندی هیجان در کنترل خشم و کاهش تکانشگری نوجوانان مبتلا به اختلال سلوک کانون اصلاح و تربیت شهر خرم آباد بود.<br /> روش شناسی: روش پژوهش آزمایشی از نوع پیش آزمون-پس آزمون-پیگیری با گروه کنترل می باشد. نمونه مورد نظر شامل30 مرد از نوجوانان مبتلا به اختلال سلوک کانون اصلاح و تربیت شهر خرم آباد که به روش نمونه گیری دردسترس انتخاب شدند و به صورت تصادفی در دو گروه کنترل و آزمایش جایگزین شدند.گروه آزمایش برنامه راهبردهای نظم جویی هیجان مبتنی بر مدل گروس را به مدت ده جلسه گروهی دریافت کردند در حالی که گروه کنترل تا پایان طرح هیچ گونه مداخله ای دریافت نکرد. برای جمع آوری اطلاعات از مقیاس تکانشگری بارات و پرسشنامه کنترل خشم اسپیلبرگر و برای تحلیل از آزمون تحلیل کوواریانس چند متغیری استفاده شد.<br /> نتایج: نتایج نشان داد آموزش راهبردهای نظم جویی فرآیندی هیجان موجب کنترل خشم و کاهش تکانشگری در افراد گروه آزمایش شد. <br /> نتیجه گیری : آموزش راهبردهای نظم جویی فرایندی هیجان تلویحات کاربردی مفیدی در درمان اختلال سلوک دارد.https://www.jmbs.ir/article_86895_33ea9732b7799e1f1699e63492c4ee5e.pdfدکتر مهدی تاراجیانعلوم حرکتی و رفتاری2645-78061220180923Comparison of quality of work life and life expectancy with job satisfaction among teachers of physical and physical disabilitiesمقایسه کیفیت زندگی کاری و امید به زندگی با رضایتمندی شغلی در بین معلمان معلول جسمی حرکتی و عادی11111986899FAسعید رستمیگروه آموزش ابتدایی دانشگاه آزاد اسلامی واحد خرم آباد عضو باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگانحامد میرزایی شریفی3کارشناسی ارشد، حقوق خصوصی دانشگاه آزاد اسلامی بروجرد ، ایرانمحمد جهانی منفردکارشناسی ارشد،گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد بروجرد، ایرانJournal Article20181024The purpose of this study was to compare the quality of work life and life expectancy with job satisfaction among teachers of physical and physical disabilities.The statistical population of this research is all teachers and physicians of physical activity in the Delfan elementary school, which is based on the official statistics of the Department of Education, and the number of primary school teachers is 560. A sample of 50 physically handicapped teachers and 50 normal teachers were selected as a statis-tical sample. To select the subjects, the Teachers Physical Disabilities Teachers Unit was used. In order to select the sample of ordinary teachers, the matched method was used. First, after the implementation of the questionnaire, teachers with physical disabilities had their demographic information matched to normal teachers. The data gathering tool was Shannider et al. (1991), Walton Work Quality Quality Questionnaire (1989), and Minnesota Job Satisfaction Questionnaire (MSQ). To analyze the data, in addition to the descriptive method, independent t-test (t-test) was used. The findings of the research show that there is a direct and significant relationship between the quality of work life and life expectancy with job satisfaction among teachers of physical and physical disabilities in norabad city of Lorestan in academic year 98-97.<strong>مقدمه و هدف</strong> : هدف از پژوهش حاضر ، مقایسه کیفیت زندگی کاری و امید به زندگی با رضایتمندی شغلی در بین معلمان معلول جسمی حرکتی و عادی شهرستان نورآباد لرستان در سال تحصیلی 98-97 می باشد . در این پژوهش از روش علّیمقایسهای استفاده شد.<br /> روش شناسی: جامعه آماری در این تحقیق عبارت است از همه معلمان عادی و معلول جسمی حرکتی دوره ابتدایی شهرستان دلفان که بر اساس آمار رسمی اداره آموزش و پرورش، تعداد معلمان دوره ابتدایی 560 نفر است. نمونه پژوهشی متشکل از 50 نفر از معلمان معلول جسمی حرکتی و 50 نفر از معلمان عادی بهعنوان نمونه آماری انتخاب شد. برای انتخاب آزمودنیهای گروه معلمان معلول جسمی حرکتی از نوع نمونه در دسترس استفاده شد. برای انتخاب نمونه معلمان عادی از روش همتاسازی استفاده شد بدین صورت که نخست بعد از اجرای پرسشنامه در بین معلمان معلول جسمی حرکتی ، اطلاعات مربوط به جمعیتشناختی آنها در معلمان عادی همتاسازی شد. ابزار گردآوری اطلاعات شامل<strong>:</strong>پرسشنامه امیدواریاین اشنایدر و همکاران (۱۹۹۱)،<strong>- </strong>پرسشنامه کیفیت زندگی کاری والتون (1989) و پرسشنامه رضایت شغلی مینه سوتا (MSQ) می باشد . برای تجزیه و تحلیل دادهها علاوه بر روش توصیفی از روش آزمون t گروههای مستقل (t-test) نیز استفاده شد.<br /> <strong>نتایج:</strong> یافته های پژوهش نشان می دهد بین کیفیت زندگی کاری و امید به زندگی با رضایتمندی شغلی در بین معلمان معلول جسمی حرکتی و عادی شهرستان نورآباد لرستان در سال تحصیلی 98-97 رابطه مستقیم و معنی داری وجود دارد .<br /> <strong>نتیجه گیری :</strong> تجارب این گروه از معلمان نشان میدهد که خود را متفاوت از دیگران میدانند و احساس حقارت و درماندگی، تنهایی و دلتنگی دارندhttps://www.jmbs.ir/article_86899_b57fe37031ed186c85a9672327042871.pdfدکتر مهدی تاراجیانعلوم حرکتی و رفتاری2645-78061220181122The effect of attentional and behavioral attachments on mental health from the perspective of verses and narrations, Case study: Students of Qom Universityتاثیر دلبستگیهای گرایشی و رفتاری در سلامت روان از منظر آیات و روایات، موردپژوهی: دانشجویان دانشگاه قم12013785858FAدکتر مهدی باکوییعضو هیات علمی، دانشگاه علوم و معارف قمسیده راضیه پورمحمدیکارشناسی ارشد، رشته تفسیر قرآن کریممحمود ایزدیکارشناسی ارشد علوم قرآن ملایرJournal Article20181013Introduction & Purpose: Methodology: The most important source of power for each person is the existence of his faith and his religious beliefs, because spiritual beliefs are very important in life and guarantee the health of the body and the soul.<br /> Methodology: The present study uses a descriptive-analytical method and a statistical questionnaire to know that there is a significant relationship between mental and emotional attachment between attachment and insight.<br /> Results: The results of this study are descriptive-analytical and using statistical data is as follows: Spirituality can be holy or non-religious, ethical values, religion, mysticism, etc., which can be of any meaning to life in Mental health of each person is measured in relation to the world around him and his community, and it can not be said that mental health is an individual matter and suffers from individual criteria and characteristics;<br /> Conclusion: Spiritual attachment is a good predictor of mental health, meaning that those with a spiritual attachment with a confidence of 0.75 can be said to have mental health.مقدمه و هدف : مهمترین منبع قدرت برای هر فرد، وجود ایمان و اعتقادات مذهبی اوست؛ چرا که اعتقادات معنوی در زندگی بسیار حائز اهمیت است و سلامت جسم و روح را تضمین میکند. <br /> روش شناسی: پژوهش حاضر با استفاده از روش توصیفی – تحلیلی و ارائه پرسشنامههای آماری، بر آن است که بداند، بین دلبستگیهای گرایشی و بینشی، با سلامت روان رابطه معناداری دارد یا خیر؟<br /> نتایج: نتایج پژوهش حاضر با به کارگیری روش توصیفی _ تحلیلی و استفاده از دادههای آماری چنین است: معنویت میتواند امر قدسی یا غیبی، ارزشهای اخلاقی، دین، عرفان و ... باشد که هر نوع معنابخشی به زندگی را در برگیرد؛ سلامت روان هر شخصی با توجه به جهان اطراف و جامعهاش سنجیده میشود و نمیتوان گفت سلامت روان، یک امر فردی است و به معیارها و خصوصیات فردی بسنده کرد؛<br /> نتیجه گیری : دلبستگی معنوی متغیر پیشبین مناسبی برای سلامت روان است، یعنی افرادی که دارای دلبستگی معنوی هستند با اطمینان 75/0 میتوان گفت دارای سلامت روان هستند.https://www.jmbs.ir/article_85858_78ea7aff891e8a97320d1293c691ffdf.pdfدکتر مهدی تاراجیانعلوم حرکتی و رفتاری2645-78061220181122Paternal family health relationship, family function with identity styles in adolescentsرابطه سلامت خانواده پدری ،عملکرد خانواده با سبک های هویت در نوجوانان13814885625FAطوبی حاصلی آزادکارشناسی ارشد روانشناسی عمومی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمانشاه، ایران.دکتر مختار عارفیدانشیار گروه روانشناسی عمومی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمانشاه، ایران.Journal Article20180929Introduction & Objective: The most important goal of adolescence is the development of a personal identity. The purpose of this study was to investigate the relationship between father's family health, family function and identity styles in adolescents.<br /> Methodology: The statistical population of the study consisted of female secondary school students of Kermanshah state high schools, who were studying in the school year 1395-1396. 200 people were selected by cluster random sampling method. In order to assess the health of the paternal family, the General Health Questionnaire (GHQ) of the Goldberg and Hiller Questionnaire (1979) and McMaster Family Family Measurement and the Identity Styles Questionnaire (ISI) of Bazzoni 1989 were used for questionnaires.<br /> Results: The results of Pearson correlation coefficient showed that there is a significant relationship between paternal family health, family function and adolescent identity styles.<br /> Conclusion: Therefore, family cohesion can be considered as a predictor variable for the teenage identity crisis. As a result, in this research, the family can influence the level of experience of the person's individual identity crisis, one of the factors affecting the normal development of personality, overcoming the developmental tasks, and the performance and healthy behaviors of the person in the most challenging stage of his life, "adolescence."مقدمه و هدف : مهم ترین هدف دوران نوجوانی رشد یک هویت شخصی است. هدف این پژوهش بررسی رابطه سلامت خانواده پدری، عملکرد خانواده با سبک های هویت در نوجوانان بود.<br /> روش شناسی: جامعه آماری پژوهش را دانش آموزان دختر دوره متوسطه دوم دبیرستان های دولتی شهرستان کرمانشاه که در سال تحصلی 1395-1396 مشغول به تحصل بودند تشکیل دادند. 200 نفر به روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای انتخاب شدند. برای ارزیابی سلامت خانواده پدری از پرسشنامه سلامت عمومی(GHQ) فرم 28 سوالی گلدبرگ و هیلر (1979) و سنجش خانوادگی مک مستر برای ارزیابی عملکرد خانواده و پرسشنامه سبک هویت (ISI) برزونسکی1989 استفاده شد.<br /> نتایج: نتایج آزمون ضریب همبستگی پیرسون نشان داد که بین سلامت خانواده پدری ،عملکرد خانواده با سبک های هویت نوجوان رابطه معنی دار وجود دارد.<br /> نتیجه گیری : بنابراین انسجام خانواده را می توان متغیری پیش بین برای بحران هویت نوجوان در نظر گرفت . در نتیجه در این پژوهش، خانواده می تواند با تاثیر بر میزان تجربه بحران هویت فرد، یکی از عوامل مؤثر در رشد بهنجار شخصیت، فائق آمدن بر تکالیف رشدی و عملکرد و رفتار سالم شخص در چالش برانگیزترین مرحله زندگی وی، یعنی "نوجوانی" باشدhttps://www.jmbs.ir/article_85625_acd7f5580bce4c5d15746309c8ce72da.pdfدکتر مهدی تاراجیانعلوم حرکتی و رفتاری2645-78061220181122The Effect of Aerobic Sitting on the Life of Middle-aged Women Up Based on Selected Intelligencesاثر تمرینات ایروبیک نشسته بر زندگی زنان میانسال به بالا براساس هوشهای منتخب14915786900FAکلثوم مدنی پور1. کارشناسی ارشد رفتار حرکتی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد بروجرد، بروجرد، ایرانمهدی روزبهانی2. استاد یار، گروه رفتار حرکتی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد بروجرد، بروجرد، ایران.دکتر بیژن گودرزیاستاد یار، گروه فیزیولوژی ورزشی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد بروجرد، بروجرد، ایران.Journal Article20180924Introduction & Objective: The purpose of this study was to investigate the effects of aerobic sessions on the life of middle-aged women up to the selected intelligence. The research method is quasi-experimental, which is a two-group design with pre-test and post-test.<br /> Methodology: Participants included six middle-aged women who were randomly selected among 80 women who were referred to aerobic clubs. At the beginning of the questionnaire, the emotional, spiritual, cultural and ethical intelligences completed in Iran were completed as a pretest, then the experimental subjects received 12 sessions per session for 1 hour under the supervision of the instructor and the control group engaged in their daily work. . At the end, the above questionnaires were completed as a post-test. The questionnaires were completed as a post-test.<br /> Results: The data extracted from the questionnaires were used in the hypotheses of the research using the Shiiproilk test to verify the normality of the data. Yuman Vitamin test was used for the difference between the pretest and the post-test. The results show that sitting aerobics exercises have been effective in improving the lives and increasing the intelligence of selected middle-aged women.<strong>مقدمه و هدف :</strong> هدف از پژوهش حاضر بررسی آثار تمرینات ایروبیک نشسته بر زندگی زنان میانسال به بالا براساس هوشهای منتخب است. روش تحقیق از نوع نیمهتجربی است که از طرح تحقیق دو گروهی با پیشآزمون و پسآزمون استفاده شد.<br /> روش شناسی: شرکتکنندگان 6 زن میانسال به بالا بودند که از میان 80 زن مراجعهکننده به باشگاههای ایروبیک به صورت تصادفی انتخاب شدند. در ابتدای پرسشنامههای هوشهای هیجانی، معنوی، فرهنگی و اخلاقی هنجار شده در ایران را به عنوان پیشآزمون تکمیل شده، سپس آزمودنیهای گروه آزمایش به مدت 12 جلسه هر جلسه به مدت 1 ساعت زیرنظر مربی به تمرین پرداختند و گروه کنترل به کارهای روزانه خود مشغول بودند. در انتها پرسشنامههای فوق به عنوان پسآزمون تکمیل شده اطلاعات شده از پرسشنامههای فوق به عنوان پسآزمون تکمیل شدند.<br /> <strong>نتایج</strong>: اطلاعات استخراج شده از پرسشنامهها در قالب فرضهای تحقیق با استفاده از آزمون شایپرویلک برای بررسی نرمال بودن دادهها استفاده شد و از آزمون یومان ویتینی برای اختلاف پیشآزمون و پسآزمون استفاده شد. نتایج نشان داده تمرینات ایروبیک نشسته به طور مؤثری موجب بهبود زندگی و افزایش هوشهای منتخب زنان میانسال به بالا شده است.<br /> <strong>نتیجه گیری :</strong> افزایش این مولفه هایی که ذکر شد ترغیب سالمندان زن به سمت ورزش کردن از جمله ورزشهای شادی آور. مثل ایروبیک نشسته تا بدینوسیله علاوه بر سود جستن از مزایای فیزیولوژیکی نیز بهبود می یابد و در سطح مناسبی قرار می گیرد.https://www.jmbs.ir/article_86900_d5408fdd8a5a4d66ce1ecb2936a0fad4.pdfدکتر مهدی تاراجیانعلوم حرکتی و رفتاری2645-78061220180923Effectiveness of Wells Metacognitive Therapy on Reducing Anxiety, Increasing Happiness, Improving Emotional Intelligence and Modifying Strategies Cognitive Emotional Regulation Junior Highاثر بخشی فراشناخت درمانی ولز بر کاهش اضطراب، افزایش شادکامی، ارتقاء سطح هوش هیجانی و اصلاح راهبردهای تنظیم شناختی هیجان دانشآموزان15817385619FAمحمد مهدی سهرابی فردکارشناسی ارشد روانشناسی بالینی ، دانشگاه آزاد اسلامی واحد خوراسگان، اصفهاندکتر محسن معروفیروانپزشک، دانشیار دانشگاه علوم پزشکی اصفهانحسین حسینیدانشجوی دکتری روانشناسی، دانشگاه لرستانشهلا کراییکارشناسی ارشد مشاوره خانواده دانشگاه شهید چمران اهوازJournal Article20180923Introduction & purpose: The aim of this study was to investigate the effectiveness of Wells metacognitive therapy on reducing anxiety, increasing happiness, improving emotional intelligence and modifying strategies cognitive emotional regulation in junior high school boys of Khomeinishahr city.<br /> Methodology: The statistical population was composed of all junior high school boys of Khomeinishahr city. The sample consisted of 30 students who were selected randomly through multi-stage cluster sampling method. The research instrument were Beck anxiety questionnaire (1998), oxford happiness questionnaire (1998), Bar-on emotional intelligence questionnaire (1998) and Garnefski Cognitive emotion regulation questionnaire (2002). 30 of selected students were divided inexperimental group (15) and control group (15). Experimental group recived 7 sessions of metacognitive therapy while control group was in waiting list. In both group dependents variables were evaluated in pretest, posttest and follow-up. The data were analyzed by descriptive statistics (mean and standard deviation) and inferential statistics (Repeated Measures Variance Analysis). The data were analyzed by SPSS. <br /> Results: The result indicated that Wells’ metacognitive therapy on reducing anxiety, increasing happiness, improving emotional intelligence and modifying strategies cognitive emotional regulation have been significant effects. <br /> Conclusion: Regarding to result, Wells metacognitive therapy is effective on reducing anxiety, increasing happiness, improving emotional intelligence and modifying strategies cognitive emotional regulation in junior high school boys of Khomeinishahr city.مقدمه و هدف : هدف از انجام این پژوهش بررسی اثر بخشی فراشناخت درمانی ولز بر کاهش اضطراب، افزایش شادکامی، ارتقاء سطح هوش هیجانی و اصلاح راهبردهای تنظیم شناختی هیجان در دانشآموزان پسر دورهی دوم مقطع متوسطهی شهرستان خمینیشهر بود. <br /> روش شناسی: جامعهی آماری شامل کلیهی دانشآموزان پسر دورهی دوم مقطع متوسطهی شهرستان خمینیشهر بود. نمونهی آماری شامل 30 نفر از دانشآموزان بود که به روش خوشهای چندمرحلهای انتخاب شدند. ابزارهای پژوهش عبارت بودند از: پرسشنامهی اضطراب بک (1988)، پرسشنامهی شادکامی آکسفورد (1990)، پرسشنامهی هوش هیجانی بار- ان (1998) و پرسشنامهی تنظیم شناختی هیجان گارنسفکی (2002). 30 نفر منتخب به شکل تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل قرار گرفتند؛ در حالی که اعضای گروه کنترل در لیست انتظار بودند، اعضای گروه آزمایش در معرض 7 جلسهی فراشناخت درمانی ولز قرار گرفتند. هر دو گروه در سه مرحلهی پیشآزمون، پسآزمون و پیگیری در زمینهی متغیرهای وابسته مورد ارزشیابی قرار گرفتند. دادههای گردآوری شده به کمک آمار توصیفی (میانگین و انحراف استاندارد) و آمار استنباطی (تحلیل واریانس با اندازههای تکراری) تحلیل شدند؛ تحلیلها با استفاده از نرمافزار SPSS انجام شدند. <br /> نتایج: نتایج تحلیل آماری نشان داد که فراشناخت درمانی ولز بر کاهش اضطراب، افزایش شادکامی، ارتقاء سطح هوش هیجانی و اصلاح راهبردهای تنظیم شناختی تأثیر معناداری دارد.<br /> نتیجه گیری : به این ترتیب میتوان نتیجه گرفت که فراشناخت درمانی ولز بر کاهش اضطراب، افزایش شادکامی، ارتقاء سطح هوش هیجانی و اصلاح راهبردهای تنظیم شناختی هیجان دانشآموزان پسر دورهی دوم مقطع متوسطه مؤثر است.https://www.jmbs.ir/article_85619_c3061343ffa0c80163649285958e5ddc.pdf