1
کارشناس ارشد رفتار حرکتی دانشگاه آزاد اسلامی واحد شوشتر، شوشتر،ایران
2
دانشیار رفتار حرکتی دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران
چکیده
مقدمه و هدف: برای توسعه سلامت دانشآموزان، مدرسه جایگاه ویژهای دارد و ارائه رویکردها و طراحی برنامههای حرکتی از مهمترین عواملی است که میتوانند در بالا بردن سلامت روانی و جسمانی دانشآموزان ایفایی نقش کنند. هدف از مطالعهحاضر بررسی تاثیر بازیهای هدفمند مبتنی بر مهارت و سنتی بر پیشرفت تحصیلی و رشد اجتماعی دانش آموزان دختر بود. روش شناسی: به همین منظور تعداد 45 نفر بصورت نمونه گیری در دسترس انتخاب و بعد از انجام پیش آزمون رشد اجتماعی (پرسشنامه وایلند) و پیشرفت تحصیلی (پرسشنامه محقق ساخته) در سه گروه (بازی های سنتی 15نفر، بازی های هدفمند15 نفر، و کنترل 15 نفر) جای داده شدند. سپس گروه اول به مدت 8 هفته و هر هفته 2 جلسه و هر جلسه 45 دقیقه در بازیهای کودکانه سنتی شرکت کردند و گروه دوم در این مدت بازیهای هدفمند را اجرا کردند و گروه سوم (کنترل) فعالیت انجام ندادند. در نهایت پس آزمون بعمل آمد و نتایج ثبت گردید. نتایج: نتایج حاصل از آزمون t نشان داد که بازی های کودکانه سنتی و هدفمند اثرات معناداری بر پیشرفت تحصیلی و رشد اجتماعی آزمودنیها داشته است (05/0 >p ). همچنین نتایج حاصل از آزمون تحلیل واریانس نشان داد که تفاوت معناداری بین آزمودنیهای سه گروه در مولفههای مورد بررسی وجود داشت و گروه بازیهای کودکانه سنتی و هدفمند عملکرد بهتری نسبت به گروه کنترل داشتند (05/0 >p ). نتیجه گیری: با توجه به یافته های حاصل از پژوهش میتوان گفت بازی یک رویکرد مداخلهای مناسب جهت کمک به رشد اجتماعی و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان میباشد.
احمدی, گیتی, ضرغامی, مهدی. (1399). تاثیر بازیهای هدفمند مبتنی بر مهارت و سنتی بر پیشرفت تحصیلی و رشد اجتماعی دانش آموزان دختر. علوم حرکتی و رفتاری, 3(4), -.
MLA
گیتی احمدی; مهدی ضرغامی. "تاثیر بازیهای هدفمند مبتنی بر مهارت و سنتی بر پیشرفت تحصیلی و رشد اجتماعی دانش آموزان دختر". علوم حرکتی و رفتاری, 3, 4, 1399, -.
HARVARD
احمدی, گیتی, ضرغامی, مهدی. (1399). 'تاثیر بازیهای هدفمند مبتنی بر مهارت و سنتی بر پیشرفت تحصیلی و رشد اجتماعی دانش آموزان دختر', علوم حرکتی و رفتاری, 3(4), pp. -.
VANCOUVER
احمدی, گیتی, ضرغامی, مهدی. تاثیر بازیهای هدفمند مبتنی بر مهارت و سنتی بر پیشرفت تحصیلی و رشد اجتماعی دانش آموزان دختر. علوم حرکتی و رفتاری, 1399; 3(4): -.