2
گروه تربیت بدنی، دانشگاه فرهنگیان، اصفهان، ایران
چکیده
مطالعه حاضر با هدف بررسی تاثیر هشت هفته برنامه منتخب اسپارک بر روی خودپنداره بدنی و مهارتهای بنیادی دختران دوره ابتدایی دارای اضافه وزن انجام شد. جامعه آماری پژوهش را کلیه دختران دارای اضافه وزن مدارس ابتدایی چادگان تشکیل دادند. از این میان نمونهای به حجم 30 نفر به شیوه نمونه گیری دردسترس انتخاب و به صورت تصادفی به دو گروه کنترل و آزمایش تقسیم شدند. ابزار مورد استفاده در این پژوهش مقیاسفرم کوتاه خودتوصیفی بدنی مارش و همکاران (1998) و آزمون رشد مهارتهای حرکتی درشت –ویرایشدوماولریخ (2000) بود. برای مداخله، گروه آزمایش به مدت 8 هفته برنامه تمرینی اسپارک (سه جلسه 45 دقیقه ای در هفته) را انجام دادند، در حالی که گروه کنترل تنها برنامههای فعالیت بدنی عادی مدارس را داشته و هیچ گونه فعالیت بدنی منظمی انجام نمیدادند. جهت تجزیه و تحلیل داده ها از آمار توصیفی (میانگین و انحراف معیار) و برای بررسی فرضیهها از تحلیل کواریانس استفاده شد. نتایج نشان داد که در گروه تمرین اسپارک به طور معناداری قابلیتهای مهارتی و بنیادی و خودپندار بدنی و عزت نفس افزایشیافته است. بر اساس یافتههای تحقیق حاضر میتوان نتیجه گرفت برنامه اسپارک قابلیت توسعه بهتر و مثبتتر نگرش، ظاهر و تواناییهای بدنی کلی در دختران ابتدایی دارای اضافه وزن را دارد.
عباسی, سلیمه, & داوری, فرزانه. (1401). تاثیر یک دوره برنامه اسپارک بر خودپنداره بدنی و مهارتهای بنیادی دختران دوره ابتدایی دارای اضافه وزن. علوم حرکتی و رفتاری, (), -.
MLA
سلیمه عباسی; فرزانه داوری. "تاثیر یک دوره برنامه اسپارک بر خودپنداره بدنی و مهارتهای بنیادی دختران دوره ابتدایی دارای اضافه وزن". علوم حرکتی و رفتاری, , , 1401, -.
HARVARD
عباسی, سلیمه, داوری, فرزانه. (1401). 'تاثیر یک دوره برنامه اسپارک بر خودپنداره بدنی و مهارتهای بنیادی دختران دوره ابتدایی دارای اضافه وزن', علوم حرکتی و رفتاری, (), pp. -.
VANCOUVER
عباسی, سلیمه, داوری, فرزانه. تاثیر یک دوره برنامه اسپارک بر خودپنداره بدنی و مهارتهای بنیادی دختران دوره ابتدایی دارای اضافه وزن. علوم حرکتی و رفتاری, 1401; (): -.