%0 Journal Article %T نقش هماهنگی حرکتی در پیش بینی کارکردهای اجرایی و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان دورۀ ابتدایی %J علوم حرکتی و رفتاری %I دکتر مهدی تاراجیان %Z 2645-7806 %A ارشم, سعید %A رحمانی, ایرج %D 2021 %\ 03/21/2021 %V 4 %N 1 %P 29-37 %! نقش هماهنگی حرکتی در پیش بینی کارکردهای اجرایی و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان دورۀ ابتدایی %K بریف %K پیشرفت تحصیلی %K مهارت حرکتی ظریف %K مهارت حرکتی درشت %K هماهنگی حرکتی %R %X مقدمه و هدف: کارکردهای اجرایی به عنوان بالاترین سطح از عملکرد شناختی برای فعالیت‌های ذهنی و رفتار هدفمند ضروری است. علاوه براین، نقش فعالیت‌های جسمانی و تمرینات هماهنگی در ایجاد تفاوت‌های عصب شناختی مورد توجه قرار گرفته است. هدف از این پژوهش، پیش بینی کارکردهای اجرایی و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان دوره ابتدایی در ارتباط با هماهنگی حرکتی بود.روش شناسی: روش پژوهش توصیفی و از نوع همبستگی بود و به‌صورت میدانی اجرا شد. جامعۀ آماری پژوهش شامل دانش آموزان دورۀ ابتدایی (12-7 ساله) شهرستان سرپل‌ذهاب بود که از بین آنها 150 آزمودنی (88 پسر و 62 دختر) با رعایت ملاک های ورود یعنی مشارکت داوطلبانه، عدم سابقه آسیب و بیماری، و عدم تکرار پایه تحصیلی به صورت هدفمند از چهار مدرسه انتخاب شدند. داده‌های مربوط به هماهنگی حرکتی، کارکردهای اجرایی و وضعیت پیشرفت تحصیلی دانش آموزان به ترتیب با استفاده از آزمون تبحر حرکتی برونینکز-اوزرتسکی، پرسشنامۀ رفتاری کارکردهای اجرایی بریف و کارنامۀ تحصیلی دانش آموزان جمع آوری شد و سپس با استفاده از تحلیل رگرسیون بررسی گردید. هماهنگی حرکتی به عنوان متغیر پیش‌بین و متغیرهای کارکردهای اجرایی و پیشرفت تحصیلی به عنوان ملاک درنظر گرفته شدند.نتایج: نتایج نشان داد که بین هماهنگی حرکتی با کارکردهای اجرایی و پیشرفت تحصیلی ارتباط معناداری وجود ندارد (05/0