%0 Journal Article %T مقایسه اثربخشی بازی‌های چالشی و غیر چالشی برانگیزش مشارکتی کودکان پیش‌دبستانی‎ %J علوم حرکتی و رفتاری %I دکتر مهدی تاراجیان %Z 2645-7806 %A پایاب, هنگامه %A موسوی ساداتی, سیدکاظم %A ملانوروزی, کیوان %D 2021 %\ 09/23/2021 %V 4 %N 3 %P 239-246 %! مقایسه اثربخشی بازی‌های چالشی و غیر چالشی برانگیزش مشارکتی کودکان پیش‌دبستانی‎ %K مداخلات چالشی %K مداخلات غیر چالشی %K کودکان %K انگیزش حرکتی %R %X مقدمه و هدف: امروزه مهم‌ترین مسئله در موفقیت های ورزشی و حرکتی مخصوصا برای کودکان بهبود انگیزش آنها است. لذا هدف این مطالعه مقایسه بازی‌های چالشی و غیر چالشی برانگیزش حرکتی کودکان بود. روش شناسی: تحقیق حاضر از نوع نیمه تجربی با طرح پیش ازمون- پس آزمون بود شرکت کنندگان این تحقیق 40 کودک (میانگین سن 15/6 و انحراف استاندارد 12/1) بودند که به روش در دسترس انتخاب شدند. شرکت کنندگان به صورت تصادفی به دو گروه بازی‌های چالشی (20 نفر) و غیر چالشی(20 نفر) تقسیم شدند. سپس برای مدت هشت هفته و دو جلسه در هفته و هر جلسه 90 دقیقه مداخلات مهارت‌های حرکتی را دریافت کردند. داده ها با آزمون تحلیل کواریانس تجزیه و تحلیل شدند.یافته ها: نتایج نشان داد اثر تمرین برای انگیزش در گرووها معنادار است به طوری که میزان تغییرات انگیزش حرکتی از پیش‌آزمون به پس‌آزمون در گروه چالشی بیشتر از گروه غیر چالشی بوده است. بنابراین تمرین چالشی بیشتر از تمرین غیر چالشی بر بهبود انگیزش اثرگذار است. نتیجه گیری: نتایج این مطالعه به استفاده از شکل بازیگونه مداخلات در سنین کودکی تاکید دارد و در طراحی مداخلات استفاده از دست‌کاری قیود و چالشی بودن آن برای انگیزش کودکان کمک کنننده می باشد. %U https://www.jmbs.ir/article_145788_3f47d8dac944ad8bd7dad392e4e15260.pdf