مقدمه و هدف: برای اینکه دانش علوم ورزشی به پیشرفت جامعه کمک کند، بایستی به نوآوریهای فناورانه تبدیل شده و تجاریسازی شود. بدون تردید تجاریسازی یافتههای علوم ورزشی و ورود آنها به میدان عمل، الزامات خاص خود را میطلبد. لذا هدف از انجام این پژوهش، طراحی مدل الزامات تجاریسازی یافتههای پژوهشی در علوم ورزشی است. روششناسی: پژوهش حاضر از روش کیفی و با ماهیت اکتشافی- بنیادی انجام گرفت. دادههای پژوهش از روش نمونهگیری هدفمند با تکنیک گلوله برفی و بر اساس مصاحبههای عمیق نیمهساختاریافته با خبرگان حوزه تجاریسازی جمعآوری شد. شمار مشارکتکنندگان در پژوهش با استفاده از شاخص اشباع نظری به 17 نفر رسید. سپس دادهها بر اساس نظریه دادهبنیاد و با رویکرد ساختگرا مورد کدگذاری و تجزیهوتحلیل قرار گرفتند. نتایج: نتایج نشان داد که چهار بُعد خودکارآمدی کارآفرینانه، تحول نظام آموزشی، هنجارهای اجتماعی و سیاستهای تجاریسازی برای تجاریسازی یافتههای پژوهشی در علوم ورزشی ضروری هستند و بهعنوان الزامات آن به شمار میروند. نتیجهگیری: مدل بهدستآمده فراسوی دیدگاههای متعارف و سرسپردگی محض به سیاستهای بیرونی و توسعه به روش فرادست به فرودست، بر رویکرد کنشگرشناسانه در تجاریسازی تأکید دارد و میتواند گامی بلند و مهم برای توسعه و پیشرفت تجاریسازی در علوم ورزشی محسوب شود.
رحیمی, امیر, احسانی, محمد, نوروزی سیدحسینی, رسول, صفاری, مرجان. (1399). طراحی مدل الزامات تجاریسازی یافتههای پژوهشی در علوم ورزشی. علوم حرکتی و رفتاری, 3(4), -.
MLA
امیر رحیمی; محمد احسانی; رسول نوروزی سیدحسینی; مرجان صفاری. "طراحی مدل الزامات تجاریسازی یافتههای پژوهشی در علوم ورزشی". علوم حرکتی و رفتاری, 3, 4, 1399, -.
HARVARD
رحیمی, امیر, احسانی, محمد, نوروزی سیدحسینی, رسول, صفاری, مرجان. (1399). 'طراحی مدل الزامات تجاریسازی یافتههای پژوهشی در علوم ورزشی', علوم حرکتی و رفتاری, 3(4), pp. -.
VANCOUVER
رحیمی, امیر, احسانی, محمد, نوروزی سیدحسینی, رسول, صفاری, مرجان. طراحی مدل الزامات تجاریسازی یافتههای پژوهشی در علوم ورزشی. علوم حرکتی و رفتاری, 1399; 3(4): -.