تاثیر دستورالعمل های کانون توجه بر یادگیری یک مهارت کنترل شی در کودکان مبتلا به اختلال طیف اوتیسم: بررسی فرضیه عمل محدود شده

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشگاه فردوسی مشهد- دانشکده علوم ورزشی

2 استادیار رفتار حرکتی، دانشگاه آموزش عالی عطار، مشهد، ایران.

3 دانشگاه تهران

4 دانشجوی دکتری فیزیولوژی ورزشی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد نیشابور، نیشابور، ایران.

10.22034/jmbs.2024.340372.1143

چکیده

مقدمه و هدف: هدف از تحقیق حاضر بررسی تاثیر دستورالعمل های کانون توجه بر یادگیری حرکتی در کودکان اوتیسم می باشد. روش تحقیق از نوع نیمه تجربی، و طرح تحقیق به صورت پیش آزمون- پس آزمون با آزمون یادداری بود.

روش شناسی: برای این منظور تعداد 30 نفر به عنوان نمونه تحقیق به روش در دسترس و هدفمند انتخاب شده و به صورت مساوی در سه گروه 10 نفره کانون توجه درونی، بیرونی و کنترل قرار گرفتند.. مهارت مورد استفاده در این تحقیق پرتاب کیسه لوبیا به سمت هدف طراحی شده بر روی زمین بود. شرکت کنندگان هر گروه بعد از اجرای پیش آزمون، مهارت مربوطه را در 6 بلوک 10 کوششی تمرین کردند. آزمون یادداری نیز بعد از 48 ساعت بی تمرینی در 10 کوشش از آزمودنی ها گرفته شد.

یافته ها: نتایج این تحقیق نشان داد که، اگرچه عملکرد همه گروه ها در آزمون اکتساب یکسان بود؛ اما در مرحله یادداری و انتقال گروه کانون توجه درونی نسبت به دو گروه دیگر عملکرد بهتری را داشت؛ در حالی که تفاوتی بین دو گروه کانون توجه بیرونی و کنترل در مراحل یادداری و انتقال وجود نداشت.

نتیجه گیری: نتایج این تحقیق همچنین نشان می دهد که تمرین با دستورالعمل کانون توجه درونی نسبت به بیرونی منجر به یادگیری بیشتری در کودکان اوتیسم می شود. با این حال، برای تعیین عوامل موثر در این یافته، مطالعه بیشتری مورد نیاز است.

کلید واژه: یادگیری حرکتی، کانون توجه، کودکان اوتیسم، پرتاب.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Effects of attentional focus on Object control skill motor learning in children with autism spectrum disorder: Investigation of the constrained action hypothesis

نویسندگان [English]

  • mohammad hossein zamani 1
  • seyed Mojtaba Hosseini 2
  • ayoub hashemi 3
  • Mohsen Behrad Nasab 4
1 Ferdowsi Mashhad Universuty- faculty of sport science
2 Assistant Professor Department Motor Behavior, University of Attar, Mashhad, Iran.
3 UNIVERSITY OF TEHRAN
4 PhD Student in Sports Physiology, Islamic Azad University, Neishabour Branch, Neishabour, Iran.
چکیده [English]

Background & Purpose: children with Autism spectrum disorder have difficult experience in body precise movements and have difficulty performing common basic movements.Objectives: The aim of this study was to investigate the effect of focus instructions on motor learning in children with autism disorder.

Methodology: This research was a quasi-experimental method of pre-test-post-test with retention test. The statistical population included all male students with autism disorder aged 10 years in Mashhad. Among them, 30 students with autism were selected by available sampling method and were equally divided into three groups of 10 focus internal, focus external and control. The skill used in this study was to throw a bean bag at a designed target on the ground. Participants in each group practiced the relevant skill in 6 blocks of 10 attempts after the pre-test. The retention test was taken from the subjects in 10 trials after 48 hours. The collected data were analyzed using SPSS software version 22 and inferential statistics of combined analysis of variance.

Results: The results showed that although the performance of all groups in the acquisition test was the same; however, in the retention phase, the focus internal group performed better than the other two groups; while there was no difference between the two groups of external focus and control in the phase of retention.

Conclusions: Therefore, it can be concluded that exercise with internal focus instructions leads to more learning in children with autism. However, further study is needed to determine the factors influencing this finding.

کلیدواژه‌ها [English]

  • motor learning
  • attentional focus
  • autistic children
  • throwing