اثر شش هفته تمرینات حرکتی دوطرفه با و بدون آینه بر زمان واکنش ساده ی دست مبتلا کودکان فلج مغزی همی پلژی اسپاستیک

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 کارشناسی ارشد، گروه رفتارحرکتی، دانشکده علوم ورزشی، دانشگاه رازی، کرمانشاه، ایران

2 دانشیار، گروه رفتار حرکتی، دانشکده تربیت بدنی، دانشگاه رازی، کرمانشاه، ایران

چکیده

مقدمه و هدف: فلج مغزی همی پلژی اسپاستیک، نمونه ای از اختلالات جسمانی است که اندام فوقانی و تحتانی یک طرف بدن را درگیر می‌کند. وقتی آینه درمانی با تمرینات دوطرفه ترکیب گردد، تصویرسازی ذهنی و بصری افزایش می یابد. هدف از پژوهش حاضر بررسی اثر شش هفته تمرینات حرکتی دوطرفه با و بدون آینه بر زمان واکنش ساده ی دست مبتلای کودکان فلج مغزی همی پلژی اسپاستیک بود.
روش شناسی: در این مطالعه کارآزمایی بالینی(IR.KUMS.REC.1398.493) ، تعداد 16 کودک مبتلا به فلج مغزی همی پلژی در دو گروه آزمایشی تمرینات حرکتی دوطرفه در آینه ، و گروه آزمایشی تمرینات حرکتی بدون آینه ، تقسیم شدند. هر دو گروه علاوه بر برنامه معمول توانبخشی، مطابق دستورالعمل هایشان به تمرینات حرکتی پرداختند. زمان واکنش ساده ی دست مبتلا هر دو گروه، با استفاده از دستگاه زمان واکنش چند انتخابی ساخت شرکت لافایت( مدل 63035) ارزیابی شد.
نتایج: نتایج نشان داد که هر دو گروه آزمایشی پس از مداخله شش هفته ای در نمرات زمان واکنش ساده ی دست مبتلا بهبود معنی دار داشتند(p <./05). همچنین بررسی های بین گروهی حاکی از عدم تفاوت معنادار بین دو گروه بود(P>0/05).
نتیجه‌گیری: به دلیل عدم تفاوت معنادار بین دو گروه آزمایش، تمرینات حرکتی دوطرفه با و بدون آینه بر زمان واکنش ساده ی دست مبتلای کودکان فلج مغزی همی پلژی اسپاستیک موثر بود، که می‌تواند با مکانیزم تمرینات دوطرفه تبیین گردد.
کلمات کلیدی: آینه درمانی، تمرینات حرکتی دوطرفه، فلج مغزی همی پلژی،زمان واکنش

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

The effects of six weeks of bilateral motor trainings with and without mirror on simple reaction time in affected hand of children with spastic hemiplegic cerebral palsy(SHCP)

نویسندگان [English]

  • nashmin Azizidarabkhani 1
  • Ali Heyrani 2
1 M.Sc., Department of Motor Behavior, Faculty of Sports Sciences, Razi University, Kermanshah, Iran
2 Associate Professor, Department of Motor Behavior, Faculty of Physical Education, Razi University, Kermanshah, Iran
چکیده [English]

Purpose and introduction: Spastic cerebral hemiplegia is an example of physical disorders involving the upper and lower limbs of one side. When Combined together, mirror therapy and bilateral exercises can increase mental and visual imaging. This study aimed to examine The effects of six weeks of bilateral motor trainings with and without mirror on simple reaction time in affected hand of children with spastic hemiplegic cerebral palsy(SHCP).
Methodology: In this semi-practical study(IR.KUMS.REC.1398.493),16 children affected by spastic cerebral hemiplegia were divided into two experimental groups with one of them doing bilateral motor activities with the mirror and the other one doing the same exercises without the mirror. Both groups practiced motor activities in addition to typical rehabilitation programs according to their instructions. Simple reaction time of affected hand were measured in both groups using a multi-choice reaction time machine made by Lafayette company( model 63035).
Results: Results showed a significant improvement in simple reaction time score of the affected hand in both groups after six weeks of intervention(p < 0/05). Additionally, inter-group assessments have implicated that there was no significant difference between the two groups(p>0/05).
Conclusion: Due to the lack of significant differences between the two experimental groups, bilateral motor trainings with and without mirror were effective on simple reaction time in affected hand of children with spastic hemiplegic cerebral palsy, which might be attributable to the mechanism of mirror neurons.
Keywords: mirror therapy, bimanual motor training, hemiplegic cerebral palsy, reaction time

کلیدواژه‌ها [English]

  • Keywords: mirror therapy
  • bimanual motor training
  • hemiplegic cerebral palsy
  • reaction time