1
دانشجوی دکتری رفتار حرکتی، گروه تربیت بدنی، آموزش و پرورش، ایران
2
کارشناس ارشد رفتار حرکتی ، گروه تربیت بدنی، آموزش و پرورش ، ایران
چکیده
مقدمه و هدف: یکی از گستردهترین رویکردهای زمینهای، نظریه زیستبوم شناختی است. این دیدگاه به طیف وسیعی از موقعیتها و شرایطی که ممکن است فرد با آن روبهرو شود تأکید دارد. این ویژگیها از طریق زمینههای محیطی افراد تحت تأثیر قرارگرفته و تغییر میکند. هدف از پژوهش حاضر بررسی اثر آموزش خطی و غیرخطی بر عملکرد مهارتهای حرکتی بنیادی منتخب بود.
روششناسی: به همین منظور تعداد 30 دانشآموز دختر با دامنه سنی 7 تا 9 سال با استفاده از روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند. سپس پیشآزمون پرتاب بالای شانه و ضربه با پا به عمل آمد و شرکتکنندگان بهصورت تصادفی در 3 گروه آموزش خطی و آموزش غیرخطی و کنترل تقسیم شدند. با توجه به برنامه، گروههای مداخله به مدت 6 هفته و هر هفته دو جلسه 60 دقیقهای به اجرای برنامه موردنظر پرداختند. گروه کنترل فعالیتی نداشت. بعد از آخرین جلسه تمرینی پسآزمون به عمل آمد و نتایج ثبت گردید.
یافتهها: نتایج حاصل از تحلیل کوواریانس نشان داد، بین میانگین باقیمانده نمرات ضربه با پا و پرتاب از بالای شانه آزمودنیها برحسب عضویت گروه (دو گروه تجربی و کنترل) تفاوت معنیداری وجود دارد (05/0P<). نتایج حاصل از آزمون تعقیبی بونفرونی نشان داد که گروههای آموزش خطی و غیرخطی عملکرد بهتری نسبت به گروه کنترل در مهارتهای موردبررسی داشتند اما تفاوت این دو گروه ازلحاظ آماری معنیدار نبود (05/0P<).
نتیجهگیری: با توجه به نتایج میتوان از آموزش خطی و غیرخطی برای بالا بردن عملکرد در مهارتهای حرکتی بنیادی دانش آموزان استفاده کرد.
احمدی, گیتی, & الهی پناه, فرزانه. (1400). تأثیر آموزش خطی و غیرخطی بر عملکرد مهارتهای حرکتی بنیادی منتخب در دانش آموزان دختر. علوم حرکتی و رفتاری, 4(2), 143-150.
MLA
گیتی احمدی; فرزانه الهی پناه. "تأثیر آموزش خطی و غیرخطی بر عملکرد مهارتهای حرکتی بنیادی منتخب در دانش آموزان دختر". علوم حرکتی و رفتاری, 4, 2, 1400, 143-150.
HARVARD
احمدی, گیتی, الهی پناه, فرزانه. (1400). 'تأثیر آموزش خطی و غیرخطی بر عملکرد مهارتهای حرکتی بنیادی منتخب در دانش آموزان دختر', علوم حرکتی و رفتاری, 4(2), pp. 143-150.
VANCOUVER
احمدی, گیتی, الهی پناه, فرزانه. تأثیر آموزش خطی و غیرخطی بر عملکرد مهارتهای حرکتی بنیادی منتخب در دانش آموزان دختر. علوم حرکتی و رفتاری, 1400; 4(2): 143-150.