تدوین مضامین تعالی استراتژیک فوتبال خراسان شمالی با رویکرد آمیخته بازاریابی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکترا، گروه مدیریت ورزشی ، دانشگاه شهید چمران اهواز، ایران.

2 استادیار، گروه مدیریت ورزشی، دانشگاه فردوسی مشهد، ایران.

چکیده

مقدمه: هدف از انجام این پژوهش، تدوین برنامه استراتژیک بازاریابی هیئت فوتبال خراسان شمالی می‌باشد. تحقیق حاضر از نوع زمینه‌یابی بوده که به روش توصیفی تحلیلی و به شکل میدانی انجام گرفت.

مواد و روش‌ها: جامعه آماری تحقیق شامل: کلیه کارکنان، پیشکسوتان مرتبط با هیئت فوتبال و مدیران هیئت‌های فوتبال استان خراسان شمالی بودند. نمونه آماری به‌صورت کل شمار از جامعه آماری انتخاب و درنهایت از 50 پرسشنامه ارسالی، تعداد 50 پرسشنامه واصل گردید. ابزار اندازه‌گیری، پرسشنامه محقق ساخته‌ای بود که روایی آن تأیید شد. برای تدوین ده تن از صاحب‌نظران و اساتید مدیریت ورزشی و پایایی آن با روش آلفای کرونباخ (82/0) تائید شد. استخراج استراتژی‌ها از تحلیل SWOT و برای رتبه‌بندی نقاط قوت، ضعف، فرصت و تهدید از آزمون رتبه‌بندی فریدمن استفاده گردید.

یافته‌ها: یافته‌های پژوهش حاکی از آن است که آمیخته بازاریابی در هیئت فوتبال استان خراسان شمالی ازلحاظ موقعیت استراتژیک و در ماتریس داخلی و خارجی، در منطقه تدافعی قرار دارد.

نتیجه‌گیری: در استان خراسان شمالی، هیئت‌ فوتبال باید با تجدید ساختار و ارزیابی مجدد، خود را تقویت کند یا منحل گردد و یا در سازمان دیگری ادغام شود.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Developing the themes of strategic football excellence in North Khorasan with a mixed marketing approach

نویسندگان [English]

  • seyed mohammad amiri 1
  • seyed morteza azimzadeh 2
1 PhD student, Department of Sports Management, Shahid Chamran University of Ahvaz, Iran.
2 Assistant Professor, Department of Sports Management, Ferdowsi University of Mashhad, Iran.
چکیده [English]

Objective: The purpose of this study is to develop a strategic marketing plan for the North Khorasan Football Board. The present study was a field study that was conducted by descriptive-analytical method and in the field.



Methodology: The statistical population of the study included: all employees, veterans related to the football board and managers of football boards in North Khorasan province. The statistical sample was selected as the total number of the statistical population and finally, out of 50 submitted questionnaires, 50 questionnaires were received. The measurement tool was a researcher-made questionnaire whose validity was confirmed. For compilation of ten experts and professors of sports management and its reliability was confirmed by Cronbach's alpha method (0.82). Strategies were extracted from SWOT analysis and Friedman ranking test was used to rank strengths, weaknesses, opportunities and threats.



Results: Findings indicate that the marketing mix in the North Khorasan Province Football Board is strategically located in the defensive zone in terms of internal and external matrix.



Conclusion: In North Khorasan Province, the football board must be strengthened, dissolved, or merged into another organization by restructuring and re-evaluating.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Marketing mix
  • Strategic planning
  • Programming
  • Football Board
  • North Khorasan