2
استادیار گروه رفتار حرکتی دانشگاه پیام نور اندیمشک
3
دانشیار گروه رفتار حرکتی دانشگاه پیام نور تهران
چکیده
مقدمه و هدف: کودکان اتیسم از سطح پایین عملکرد شناختی برخوردارند از آنجایکه فعالیت بدنی بر شناخت و بهزیستی اثرات مثبتی دارد، هدف از پژوهش حاضر بررسی تأثیر تمرین مهارتهای حرکتی باز و بسته بر توجه پایدار کودکان طیف اتیسم با عملکرد بالابود. روششناسی: به همین منظور تعداد 45 نفر کودک مبتلا با دامنه سنی 8 تا 10 سال از شهر تهران انتخاب و بعد از انجام پیشآزمون (آزمون عملکرد پیوسته) بهصورت تصادفی در سه گروه تمرین مهارتهای حرکتی باز، بسته و کنترل طبقهبندی شدند، سپس گروههای تجربی به مدت 12 جلسه و هر جلسه 60 دقیقه به اجرای برنامه تمرینی موردنظر پرداختند، گروه کنترل در این مدت فعالیتهای روزانه خود را انجام دادند درنهایت پس از آخرین جلسه تمرینی پسآزمون و 24 ساعت بعد از پسآزمون، یادداری به عمل آمد و نتایج ثبت گردید. یافتهها: نتایج حاصل از آزمون تحلیل واریانس مرکب نشان داد اثر تمرین مهارتهای باز و بسته بر توجه پایدار شرکتکنندگان معنیدار بود (001/0=p). علاوه بر این در مقایسه جفتی نتایج نشان داد که در مرحله پس آزمون (001/0=p) و یادداری (001/0=p) عملکرد گروه تمرین مهارتهای باز بهطور معنیداری بالاتر از گروه تمرین مهارتهای بسته و کنترل بود. نتیجهگیری: با توجه به یافتهها به نظر میرسد استفاده از تمرین مهارتهای حرکتی باز و بسته میتواند مداخلهای سودمند برای فرایندهای توجه ای کودکان طیف اتیسم باشد. واژگان کلیدی: مهارت حرکتی باز و بسته، توجه پایدار، کودکان اتیسم
موسی پور, احد, ملکی, فرزاد, & ترابی, فرناز. (1400). تأثیر تمرین مهارتهای حرکتی باز و بسته بر توجه پایدار کودکان طیف اتیسم با عملکرد بالا. علوم حرکتی و رفتاری, 4(3), -.
MLA
احد موسی پور; فرزاد ملکی; فرناز ترابی. "تأثیر تمرین مهارتهای حرکتی باز و بسته بر توجه پایدار کودکان طیف اتیسم با عملکرد بالا". علوم حرکتی و رفتاری, 4, 3, 1400, -.
HARVARD
موسی پور, احد, ملکی, فرزاد, ترابی, فرناز. (1400). 'تأثیر تمرین مهارتهای حرکتی باز و بسته بر توجه پایدار کودکان طیف اتیسم با عملکرد بالا', علوم حرکتی و رفتاری, 4(3), pp. -.
VANCOUVER
موسی پور, احد, ملکی, فرزاد, ترابی, فرناز. تأثیر تمرین مهارتهای حرکتی باز و بسته بر توجه پایدار کودکان طیف اتیسم با عملکرد بالا. علوم حرکتی و رفتاری, 1400; 4(3): -.