1
دانشجوی دکتری رفتار حرکتی ، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات
2
ISLAMIC AZAD UNIVERSITY SCIENCE AND RESEARCH BRANCH Faculty of Management & Economics-Department of Sport
چکیده
مقدمه و هدف : یادگیریحرکتی،پایهومبدایادگیریهایبعدیاست. هدفازاینتحقیقبررسیمیزانتأثیربرنامهی منتخبحرکتیبرمهارت های حرکتی ظریفوپیشرفتتحصیلیدانشآموزاندچار افت تحصیلیپایهیسوم ابتداییشهرستان چالوسبودهاست. روش شناسی: روشتحقیق نیمه تجربی با روش پیش آزمون-پس آزمون با گروه کنترلاست. نمونهیپژوهش را 30 دانشآموز پایه ی سوم مقطع ابتدایی کهدچار افت تحصیلی هستند، از پنج مدرسهدر شهرستان چالوستشکیلدادندکهبهصورت تصادفیدر 2گروهآزمایشوگواهجاىگرفتند و بهشکل تصادفیبهدوگروهآزمایشوکنترلتقسیمشدند. دراینطرح ازآزمونسنجشمهارتهایحرکتی برونینکس- اوزرتسکیوآزمونپیشرفتتحصیلیمحققساخته استفادهشده است. پس از انجام پیش آزمون گروه تجربی به مدت 8 هفته و در هر هفته 2 جلسه و در هر جلسه 40 دقیقه، در برنامه منتخب حرکتی شرکت کردند. در حالی که گروه کنترل به فعالیتهای روزمره خود ادامه میدادند. نتایج: نتایج آزمون تحلیل کواریانس نشان داد که بین دو گروه در متغیر پیشرفت تحصیلی و مهارتهای حرکتی ظریف که شامل هماهنگی اندام فوقانی، سرعت پاسخ دهی وکنترل بینایی بود تفاوت معنیدار آماری وجود دارد (001/0=p)، نتیجه گیری: یعنی برنامه حاضر می تواند موجب بهبود رشد مهارت های حرکتی ظریف و در نتیجه مهارت های حرکتی پایه و همچنین پیشرفت تحصیلی شود.
آزاد اکرم، (1387)،مقایسهی مهارت های حسی و حرکتی دست کودکان با اختلالات یادگیری وکودکان عادی 11-9 ساله. دانشگاه علوم پزشکی دانشگاه تهران. پایگاه مجلات علمی.
اتکینسون، ریتاال، ریچاردسی، اسمیت ادروارد ای، بم، داریل ج، هوکسما، سوزان نولن (1378)، زمینه روانشناسی هیلگارد، مترجمان: دکتر محمدنقی براهنی و دیگران، تهران: رشد.
اتکینسون، ماری و هورنبی، گری؛ (1388)، بهداشت روانی در مدارس، ترجمه اکبر رهنما و محمد فریدی، تهران، آییژ،، چاپ سوم، ص 208، 276-275)
اخواست ، آسیه .(1388) بازی های آموزشی و تأثیر آن بر فرایند یاد دهی- یادگیری دانشآموزان . نشریه تعلیم و تربیت استثنایی 91،47-40.
اخواست، آسیه؛ بهرامی، هادی؛ پورمحمدرضای تجریشی، معصومه و بیگلریان، اکبر (1388). تأثیربازیها ی آموزشی بر میزان یادگیری برخی از مفاهیم ریاضی در دانشآموزان پسر کم توان ذهنی آموزش پذیر. فصلنامه توانبخشی، (10).
اسدی دوست ، نوشین. (1387). تأثیر روش یکپارچگی حسی و آموزش مهارتهای ادراکی - حرکتی بر مشکلات کودکان نارسا خوان پایه اول تا سوم مقطع ابتدایی شهر اصفهان. پایان نامه کارشناسی ارشد .دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه اصفهان
اسماعیلی، عبداله، رنجگر، بایرامعلی (1387). تأثیر بازی ستاره بر سرعت یادگیری جمع، منها و ضرب درپایه های اول، دوم وسوم دبستان. فصلنامهی اندیشه و رفتار (دانشگاه آزاد رودهن)، 45-54.
افروز، غالمعلی. چکیدهای از روان شناسی تربیتی کاربردی. تهران: سازمان انجمن اولیاء و مربّیان جمهوری اسلامی ایران (1379).
اکبری حکیمه (1385)، "تاثیر بازیهای بومی و محلی بر رشد مهارتهای بنیادی کودکان پسر 9-7 سال" پایان نامه کارشناسی ارشد، تهران؛ دانشگاه تربیت مدرس.
اکبری، میمنت .(1384). بررسی تأثیر بازی های دستی بر مهارت دستی ضعیف کودکان هشت ساله شهرستان بهبهان. پایان نامه کارشناسی ارشد. دانشگاه علوم پزشکی ایران.
Anderson- Mc Namee. (2010). Theı importanceı ofı playı in arlyı childhoodı development. Family and Human Development (Human Development): MSU Extension.
Apach.P. R. (2005). Activity based intervention in motor skill development Perceptualand motor skills, 100(3c), 1011-1020
Ayres, A,J.(1991). Sensory integration and praxis test. In : Fisher ,A.G;Marray, E &Bundy , A.C.Philadelphia:F.A.Davisce.
Butterfeld SA, Lehnhard RA, Coladarci T. Age, sex, and body mass index in performance of selected locomotor and fitness tasks by children in grades K-2. Percept Mot Skills (2002); 94(1): 80-6.
Carvalho, A.M.A., & Rubiano, M.R.B.(2004). "Vinculo e compartilhamento na brincadeira de criancas [Bond and sharing in child play]" . In M. C.Rossetti-Ferreira, K.S.Amorim, A.P.S.Silva & A.M.A.Carvalho (Eds.), Rede de significacoes e o estudo do desenvolvimento humano (PP:171-187). Porto Alegre:Artmed.
Engels man ,B.C.(2003).Fine motor deficiencies in children with developmental. Coordination disorder and learning disabilities: an underlying pen – loop control deficit.
Everatt, J .(1999).Motor aspect of dyslrxia. In: Everatt,J. Reding anddyslexia.London and New york: Routlg.
Fengfeng, K. & Barbara, G. (2007). Game playing for math learning. Br J Educ Technol, 38 (2), 249-259.
Fisher, A. B. I. G. A. I. L., Reilly, J. J., Kelly, L. A., Montgomery, C. O. L. E. T. T. E., Williamson, A. V. R. I. L., Paton, J. Y., & Grant, S. T. A. N. (2005). Fundamental movement skills and habitual physical activity in young children.Medicine and science in sports and exercise, 37(4), 684-688.
رسولی, نسیم, & قاسمی, دکتر عبدالله. (1397). اثر هشت هفته مداخله حرکتی بر پیشرفت تحصیلی و مهارتهای حرکتی ظریف دختران دانش آموز دچار افت تحصیلی. علوم حرکتی و رفتاری, 1(1), 18-28.
MLA
نسیم رسولی; دکتر عبدالله قاسمی. "اثر هشت هفته مداخله حرکتی بر پیشرفت تحصیلی و مهارتهای حرکتی ظریف دختران دانش آموز دچار افت تحصیلی". علوم حرکتی و رفتاری, 1, 1, 1397, 18-28.
HARVARD
رسولی, نسیم, قاسمی, دکتر عبدالله. (1397). 'اثر هشت هفته مداخله حرکتی بر پیشرفت تحصیلی و مهارتهای حرکتی ظریف دختران دانش آموز دچار افت تحصیلی', علوم حرکتی و رفتاری, 1(1), pp. 18-28.
VANCOUVER
رسولی, نسیم, قاسمی, دکتر عبدالله. اثر هشت هفته مداخله حرکتی بر پیشرفت تحصیلی و مهارتهای حرکتی ظریف دختران دانش آموز دچار افت تحصیلی. علوم حرکتی و رفتاری, 1397; 1(1): 18-28.