مقدمه و هدف: کسبوکارهای نوپا بهویژه آن دسته از کسبوکارهایی که علاقهمند به ثروتآفرینی پایدار و کاربست دانش و ایدههای دانشگاهی هستند، نمیتوانند صرفاً بر مبنای فعالیتهای یک جانبه به موفقیت دست یابند. از اینرو، هدف پژوهش حاضر تبیین مدل ساختاری جهتگیریهای راهبردی و عملکرد تجاریسازی محصولات جدید در کسبوکارهای نوپای ورزشی بود. روششناسی: این پژوهش، توصیفی- پیمایشی و کاربردی است. جامعه آماری این پژوهش را کارآفرینان استارتاپهای ورزشی فعال در سراسر کشور تشکیل دادند. به دلیل محدود بودن جامعه، نمونه آماری به روش کلشمار انجام گرفت (93=n). ابزار گردآوری دادهها، پرسشنامه محققساخته دارای 19 سؤال تخصصی بود. روایی محتوایی پرسشنامه توسط 7 نفر از اساتید مدیریت ورزشی و 2 نفر از اساتید کارآفرینی تأیید شد. همچنین پایایی آن با استفاده از آزمون آلفای کرونباخ و پایایی ترکیبی محاسبه شد. جهت تجزیه و تحلیل دادهها و بررسی برازش مدل، از مدلسازی معادلات ساختاری و نرمافزار PLS استفاده شد. نتایج: نتایج نشان داد که جهتگیریهای راهبردی شامل بازارگرایی، گرایش فناورانه و گرایش کارآفرینانه به ترتیب بر عملکرد تجاریسازی محصولات جدید ورزشی اثر مستقیم و معناداری دارند. همچنین، اثر غیرمستقیم و معنادار یادگیری راهبردی به عنوان متغیر میانجی تأیید شد. نتیجهگیری: کارآفرینان و مدیران استارتاپهای ورزشی برای دستیابی به تجاریسازی موفق محصولات خود باید راهبردهای شرکت خود را در کنار یکدیگر قرار دهند و به طور پیوسته در جستجوی دانش جدید و کاربرد آن در مراحل مختلف تولید محصول جدید باشند.
رحیمی, امیر, احسانی, محمد, میری, محمدرضا, & رجبی, احمد. (1399). مدل ساختاری جهت گیری های راهبردی و عملکرد تجاری سازی محصولات جدید ورزشی. علوم حرکتی و رفتاری, 3(2), 211-218.
MLA
امیر رحیمی; محمد احسانی; محمدرضا میری; احمد رجبی. "مدل ساختاری جهت گیری های راهبردی و عملکرد تجاری سازی محصولات جدید ورزشی". علوم حرکتی و رفتاری, 3, 2, 1399, 211-218.
HARVARD
رحیمی, امیر, احسانی, محمد, میری, محمدرضا, رجبی, احمد. (1399). 'مدل ساختاری جهت گیری های راهبردی و عملکرد تجاری سازی محصولات جدید ورزشی', علوم حرکتی و رفتاری, 3(2), pp. 211-218.
VANCOUVER
رحیمی, امیر, احسانی, محمد, میری, محمدرضا, رجبی, احمد. مدل ساختاری جهت گیری های راهبردی و عملکرد تجاری سازی محصولات جدید ورزشی. علوم حرکتی و رفتاری, 1399; 3(2): 211-218.