1
گروه رفتار حرکتی، دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه خوارزمی تهران، ایران.
2
دانش آموخته دانشگاه خوارزمی
چکیده
مقدمه و هدف: کارکردهای اجرایی به عنوان بالاترین سطح از عملکرد شناختی برای فعالیتهای ذهنی و رفتار هدفمند ضروری است. علاوه براین، نقش فعالیتهای جسمانی و تمرینات هماهنگی در ایجاد تفاوتهای عصب شناختی مورد توجه قرار گرفته است. هدف از این پژوهش، پیش بینی کارکردهای اجرایی و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان دوره ابتدایی در ارتباط با هماهنگی حرکتی بود. روش شناسی: روش پژوهش توصیفی و از نوع همبستگی بود و بهصورت میدانی اجرا شد. جامعۀ آماری پژوهش شامل دانش آموزان دورۀ ابتدایی (12-7 ساله) شهرستان سرپلذهاب بود که از بین آنها 150 آزمودنی (88 پسر و 62 دختر) با رعایت ملاک های ورود یعنی مشارکت داوطلبانه، عدم سابقه آسیب و بیماری، و عدم تکرار پایه تحصیلی به صورت هدفمند از چهار مدرسه انتخاب شدند. دادههای مربوط به هماهنگی حرکتی، کارکردهای اجرایی و وضعیت پیشرفت تحصیلی دانش آموزان به ترتیب با استفاده از آزمون تبحر حرکتی برونینکز-اوزرتسکی، پرسشنامۀ رفتاری کارکردهای اجرایی بریف و کارنامۀ تحصیلی دانش آموزان جمع آوری شد و سپس با استفاده از تحلیل رگرسیون بررسی گردید. هماهنگی حرکتی به عنوان متغیر پیشبین و متغیرهای کارکردهای اجرایی و پیشرفت تحصیلی به عنوان ملاک درنظر گرفته شدند. نتایج: نتایج نشان داد که بین هماهنگی حرکتی با کارکردهای اجرایی و پیشرفت تحصیلی ارتباط معناداری وجود ندارد (05/0<P). نتیجه گیری: می توان گفت که هماهنگی حرکتی به عنوان یک عامل پیشبینی کننده کارکردهای اجرایی و پیشرفت تحصیلی محسوب نمی شود و نقش چندان مهمی در آنها ندارد.
ارشم, سعید, & رحمانی, ایرج. (1400). نقش هماهنگی حرکتی در پیش بینی کارکردهای اجرایی و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان دورۀ ابتدایی. علوم حرکتی و رفتاری, 4(1), 29-37.
MLA
سعید ارشم; ایرج رحمانی. "نقش هماهنگی حرکتی در پیش بینی کارکردهای اجرایی و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان دورۀ ابتدایی". علوم حرکتی و رفتاری, 4, 1, 1400, 29-37.
HARVARD
ارشم, سعید, رحمانی, ایرج. (1400). 'نقش هماهنگی حرکتی در پیش بینی کارکردهای اجرایی و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان دورۀ ابتدایی', علوم حرکتی و رفتاری, 4(1), pp. 29-37.
VANCOUVER
ارشم, سعید, رحمانی, ایرج. نقش هماهنگی حرکتی در پیش بینی کارکردهای اجرایی و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان دورۀ ابتدایی. علوم حرکتی و رفتاری, 1400; 4(1): 29-37.