ارتباط هوش تجاری و مزیت رقابتی با وفاداری در مشتریان باشگاه‌های خصوصی شهر تهران

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات، تهران، ایران

2 عضو هیات علمی واحد علوم و تحقیقات تهران

3 دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات، تهران، ایران.

چکیده

مقدمه و هدف: وفاداری یک تعهد قوی برای خرید مجدد، محصول یا یک خدمت برتر، در آینده اطلاق می‌شود، به همین دلیل باشگاه‌ها به بررسی عوامل تاثیرگذار بر وفاداری می‌پردازند. هدف پژوهش حاضر، ارتباط هوش تجاری و مزیت‌رقابتی با وفاداری در مشتریان باشگاه‌های خصوصی شهر تهران است.
روش شناسی: پژوهش حاضر توصیفی _ همبستگی به لحاظ هدف کاربردی می‌باشد. جامعه آماری تحقیق مشتریان باشگاه‌های خصوصی شهر تهران که با توجه به فرمول کوکران 295 نفر برآورد شد. روش نمونه‌گیری به صورت تصادفی ساده انتخاب شد. جهت گرده‌آوری داده‌ها از سه پرسشنامه، هوش تجاری، مزیت رقابتی و وفاداری مشتریان استفاده گردید. روایی و پایایی پرسشنامه مورد تائید قرار گرفت. داده‌های جمع‌آوری شده با استفاده از نرم افزار SPSS:23 و در سطح معنی‌داری آزمون‌هاP<0/05 و روش اماری توصیفی و استنباطی (پیرسون-رگرسیون) مورد تحلیل قرار گرفت.
نتایج: یافته‌ها نشان دهنده ارتباط مثبت و معنی‌دار بین هوش‌تجاری با مزیت‌رقابتی و وفاداری مشتریان باشگاه‌های خصوصی شهر تهران بود. از سویی دیگر هوش تجاری و مزیت‌رقابتی، پیش‌بینی کننده‌های مناسب وفاداری هستند.
نتیجه گیری: نتایج حاکی از آن است که مزیت رقابتی و هوش تجاری مهترین عوامل اثرگذار بر وفاداری مشتریان هستند.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

The Relationship of business intelligence and competitive advantage with loyalty in customers of private clubs in Tehran

نویسندگان [English]

  • arash karimi 1
  • mohsen baqerian farah abadi 3
1 Islamic Azad University, Science and Research Unit, Tehran, Iran.
2
3 Islamic Azad University, Science and Research Unit, Tehran, Iran
چکیده [English]

Introduction and purpose: Loyalty is a strong commitment to re-purchasing, product, or a superior service in the future, which is why clubs are investigating factors that affect loyalty. the goal of this research was The Relationship of business intelligence and competitive advantage with loyalty in customers of private clubs in Tehran province.

Methodology: The present research is descriptive-correlational in terms of its purpose. The statistical population of the research was the customers of private clubs in Tehran which according to the Cochran formula, 295 people were estimated. Sampling method was selected randomly. For data collection, three questionnaires (business intelligence, competitive advantage and customer loyalty) were used. Validity and reliability of the questionnaire were confirmed. Collected data was analyzed by SPSS-23 software and analyzed using Pearson-Regression descriptive and inferential statistics at the significance level of tests (P <0.05).

Results: The findings indicated a positive and significant relationship between intelligence with the competitive advantage and loyalty of customers in private clubs in Tehran. On the other hand, business intelligence and competing advantage are promising loyalties.

Conclusion: The results indicate that competitive advantage and business intelligence are the most important factors affecting customer loyalty.

کلیدواژه‌ها [English]

  • business intelligence
  • competitive advantage
  • customer loyalty