بررسی نقش شبکه‌های اجتماعی در توسعه گردشگری ورزشی شهر تهران

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانش آموخته کارشناسی ارشد مدیریت ورزشی، دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی تبریز ، تبریز، ایران

2 1. دانشجوی کارشناسی ارشد، فیزولوژی ورزشی، دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه الزهرا، تهران: ایران.

چکیده

هدف از تحقیق حاضر، بررسی نقش شبکه‌های اجتماعی در توسعه گردشگری ورزشی شهر تهران بود. روش تحقیق حاضر از نوع توصیفی پیمایشی بود که به صورت میدانی اجرا شد. جامعه آماری این تحقیق متخصصان ورزش، گردشگری و رسانه‌های ورزشی بودند. روش نمونه‌گیری تحقیق حاضر به صورت در دسترس بود که تعداد 250 پرسشنامه مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. ابزار تحقیق، پرسشنامه محقق ساخته بود که روایی آن توسط 12 نفر متخصصان مدیریت ورزشی، گردشگری و رسانه مورد تأیید قرار گرفت و پایایی آن 86/0 به دست آمد. تجزیه و تحلیل داده‌ها با استفاده از آزمون کلموگروف اسمیرونوف، آزمون تی تک نمونه‌ای و آزمون رتبه‌ای فریدمن با استفاده از نرم‌افزارهای SPSS نسخه 26 انجام گرفت. نتایج تحقیق نشان داد شبکه‌های اجتماعی از طریق ایجاد تقاضا برای خدمات و کالاهای ورزشی و ایجاد جذابیت برای اجتماعات، زمینه لازم برای توسعه در توسعه گردشگری ورزشی فراهم می‌کند؛ بنابر این استفاده از شبکه‌های اجتماعی می‌تواند نقش مثبتی در تصویر ذهنی گردشگران شهر تهران داشته باشد.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Investigating the role of social networks in the development of sports tourism in Tehran

نویسندگان [English]

  • aylar sefidgar 1
  • fatemeh mirzaei koli 2
1 Master's degree in sports management, Faculty of Physical Education and Sports Sciences, Tabriz, Tabriz, Iran
2 Investigating the role of social networks in the development of sports tourism in Tehran
چکیده [English]

The purpose of this study was to investigate the role of social networks in the development of sports tourism in Tehran. The method of the present study was descriptive survey that was conducted in the field. The statistical population of this study was experts in sports, tourism and sports media. The sampling method of the present study was available and 250 questionnaires were analyzed. The research tool was a researcher-made questionnaire whose validity was confirmed by 12 experts in sports management, tourism and media and its reliability was 0.86. Data were analyzed using Kolmogorov-Smirnov test, one-sample t-test and Friedman rank test using SPSS software version 26. The results showed that social networks, by creating demand for sports services and goods and creating attractiveness for communities, provide the necessary ground for development in the development of sports tourism; Therefore, the use of social networks can play a positive role in the mental image of tourists in Tehran.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Social networks
  • Tourism
  • sports tourism